My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 30 June 2016

    Akhirnya, Keegoan Mahathir Mulai Kendur



    Sebaik sahaja Tun Dr Mahathir memilih untuk keluar daripada UMNO, pelbagai andaian beliau lakukan terhadap masa depan UMNO dan Barisan Nasional. Beliau pernah meramalkan BN Sarawak akan mengalami penyusutan kerusi yang teruk pada Pilihan Raya Negeri Sarawak. Malah, beliau menjangkakan, BN akan tewas di dua kerusi Parlimen pada Pilihan Raya Kecil Parlimen Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

    Lebih menarik lagi, beliau menjangkakan, BN akan tewas teruk pada Pilihan Raya Umum ke 14 nanti. Semuanya atas alasan, skandal 1MDB, isu derma RM 2.6bilion, GST, pembunuhan model sambilan Monggolia, Altantuya Shariibuu dan lain-lain lagi. Namun, kesemua jangkaan beliau, selain daripada PRU ke 14, nyata jauh meleset. Malah BN memperolehi kemenangan besar di ketiga-tiga pilihan raya berkenaan.

    Namun, apa yang berlaku semalam cukup mengejutkan. Beliau secara tiba-tiba melakukan U-Turn yang cukup mengejutkan apabila beliau mendakwa, Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak akan mengetuai BN untuk mencapai kemenangan besar pada PRU ke 14 kelak. Malah beliau turut meramalkan, BN akan menawan semula Selangor jika pilihan raya umum diadakan sekarang.

    "Buat masa ini, pihak pembangkang berada dalam keadaan kucar-kacir. Mereka tidak bersedia. Mereka tidak mempunyai jentera seperti BN. BN mempunyai jentera kerajaan," katanya kepada pemberita di Putrajaya semalam.

    "Saya rasa mungkin beliau (Najib) akan menang jika mengadakan pilihan raya sekarang," kata bekas Perdana Menteri itu.

    Ujar beliau, BN telah membentuk satu perikatan yang berterusan dan kukuh selama lebih 50 tahun, manakala pihak pembangkang pula disifatkan beliau sebagai 'himpunan yang longgar'. Malah ada di kalangan mereka yang tidak mempunyai dana kewangan untuk menjalankan jenteranya.

    Inilah yang tidak difahami tentang pendirian beliau. Sebelum ini beliau begitu hebat mengasak BN dan amat teringin untuk melihat BN dimalukan pada PRK ke 14 kelak. Namun, secara tiba-tiba beliau menukar pendiriannya yang melihat adalah sesuatu yang mustahil untuk mengalahkan BN yang diterajui oleh Datuk Seri Mohd Najib.

    Adakah beliau kini benar-benar nyanyuk sehingga acapkali menukar fikirannya? Andai kenyataan ini dibaca, dimanakah pendirian sebenar beliau? Bagaimana pula dengan para pengikutnya yang kini dilihat sebagai blok pembangkang kedua selepas Pakatan Harapan? Mungkinkah beliau sudah terlalu nyanyuk untuk berbicara tentang politik tanah air?
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Akhirnya, Keegoan Mahathir Mulai Kendur Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top