My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 30 June 2016

    Apa Reaksi Mahathir Berhubung Penahanan Guan Eng?



    Sejak dari awal penentangan Tun Dr Mahathir lagi, beliau sentiasa mendakwa, Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib adalah seorang yang mengamalkan rasuah. Malah, beliau juga secara tebuka melabelkan kerajaan yang ada pada hari ini, mudah dibeli dengan wang Ringgit hasil daripada dakwaannya yang mengatakan, Datuk Seri Mohd Najib mengamalkan dasar "cash is King".

    Pelbagai tohmahan dilemparkan kepada kerajaan dan ada diantaranya disifatkan cukup melampau. Malah, semua fan pages Facebook yang pro Tun M juga memainkan sentimen yang sama dan lebih teruk, para pentaksubnya juga memainkan sentimen yang sama terhadap kerajaan yang ada pada hari ini.

    Namun, boleh dikatakan, Tun M dan kesemua pentaksubnya terpaksa menelan semula semua tohmahan mereka berikutan penahanan Lim Guan Eng, antara individu yang cukup dipuja mereka atas tuduhan penyalahgunaan kuasa yang dilakukannya terhadap dua kes yang melibatkan berjuta-juta Ringgit.

    Jika sebelum ini, Tun M begitu giat menghentam kerajaan rasuah menerusi blognya, chedet.cc, namun sehingga kini, beliau masih belum mengulas apa-apa berhubung kes ini. Malah, kesemua fan pages pro Tun M termasuk laman sosial Facebook pentaksubnya, langsung tidak mengulas apa-apa penahanan Guan Eng ini.

    Seperti cuba untuk tidak menyentuh hal ini, mereka berterusan memainkan pelbagai cerita lapok dan basi serta fitnah terhadap kerajaan. Mereka menganggap, penahanan Guan Eng ini seperti tiada makna apa-apa bagi mereka. Bagi mereka, Guan Eng baru ditahan, belum lagi disabitkan kesalahan.

    Namun begitu, bagaimana pula dengan tohmahan yang mereka lemparkan terhadap kerajaan dan Datuk Seri Mohd Najib? Adakah beliau sudah atau pernah disabitkan dengan mana-mana kesalahan seperti yang mereka sebarkan? Adakah sudah sah, kesemua dakwaan yang mereka lemparkan itu adalah benar dan diakui oleh mana-mana mahkamah di dunia ini?

    Sudah tentu jawapannya tidak kerana sehingga hari ini, Datuk Seri Mohd Najib tidak pernah dihadapkan ke mahkamah mahupun dijatuhi hukuman diatas segala dakwaan yang mereka dan Tun M lemparkan. Jadi dimana asasnya dakwaan mereka ini?

    Apa yang pasti, Guan Eng sudahpun ditahan dan dihadapkan ke Mahkamah Tinggi Pulau Pinang hasil daripada siasatan selama 103 hari yang dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Ini adalah kenyataan yang tidak mungkin dapat disanggah lagi.

    SPRM pernah menjalankan siasatan terhadap Datuk Seri Mohd Najib bersama-sama PDRM, BNM dan Pejabat Peguam Negara. Namun tiada sebarang sabitan kesalahan dapat mengaitkan beliau dengan mana-mana salah laku. Ini yang membezakan antara Datuk Seri Mohd Najib dan Lim Guan Eng dan Tun M mahupun pentaksubnya harus akui hakikat ini.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Apa Reaksi Mahathir Berhubung Penahanan Guan Eng? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top