My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 28 July 2016

    Pilihan Raya Atau Usul Undi Tidak Percaya?



    Mungkin ramai yang akan bersetuju andai ada yang mendakwa, Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng kini benar-benar dalam keadaan tersepit. Beliau sendiri tidak tahu, apa lagi yang harus dibuatnya untuk meraih simpati rakyat terutamanya membawa sentimen simpati dari rakan di dalam Pakatan Harapan.

    Sebaik sahaja beliau ditahan dan didakwa di Mahkama Tinggi Pulau Pinang atas tuduhan penyalahgunaan kuasa yang dilakukannya, semua pemimpin dan parti dalam Pakatan Harapan menzahirkan sokongan dan simpati terhadapnya sehinggakan PKR, PAN dan DAP sepakat mewujudkan gerakan solidariti, simpati dan sokongan terhadap Guan Eng.

    Namun, sebaik sahaja melihat sokongan yang diterimanya, secara tiba-tiba beliau mencadangkan Pilihan Raya Negeri diadakan bagi menunjukkan sokongan rakyat kekal berada dibelakangnya. Nyata cadangan ini mendapat bantahan keras PKR sehingga mengakibatkan berlaku ketegangan antara DAP dan PKR sejak akhir-akhir ini.

    Jika dilihat kepada ketegangan ini, harapan untuk Guan Eng mengadakan Pilihan Raya lebih awal mungkin bakal terkubur walaupun DAP kini mempunyai kerusi majoriti di dalam Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang. Untuk rujukan, DAP memperolehi 19 kerusi, PKR 10, BN 10 dan PAS 1 kerusi.

    Sebagai pemilik kerusi majoriti, beliau boleh mencadangkan pembubaran DUN jika beliau mahu. Namun, beliau mungkin lupa, keadaan sekarang membolehkan beliau "diundurkan" menerusi undi tidak percaya. Bagaimana ini boleh berlaku?

    PKR sehingga hari ini masih membantah keras cadangan untuk mengadakan Pilihan Raya Negeri lebih awal. Cadangan ini juga turut dibantah oleh BN dan juga PAS. Jika dilihat kepada pemilikan kerusi di DUN Pulau Pinang, andai BN, PAS dan PKR bersatu hati untuk kekal dengan pendirian, enggan mengadakan pilihan raya lebih awal, ketiga-tiga parti ini bakal memperolehi majoriti 21 kerusi berbanding DAP yang hanya 19 kerusi.

    Ini menjadikan kedudukan Lim Guan Eng dalam bahaya kerana jika ada diantara ADUN yang mengusulkan undi tidak percaya terhadap kepimpinan Guan Eng, beliau mungkin dipaksa keluar dari kerusi Ketua Menteri dengan mengambil kira, penolakan daripada BN, PAS dan PKR.

    Guan Eng sedar akan hal ini dan oleh kerana itulah beliau mahu, PKR dan PAN bersama-sama beliau dalam usaha untuk mengelakkan sebarang usul undi tidak percaya terhadapnya di DUN Pulau Pinang. Tambahan pula, PKR Pulau Pinang masih tersinggung dengan cara Guan Eng memecat dua ADUN PKR dari mengetuai dua buah GLC.

    Ini menjadikan kedudukan Guan Eng bakal tercabar dengan keengganan PKR bersetuju tanpa sebarang syarat terhadap kemahuan Guan Eng untuk mengadakan Pilihan Raya Negeri secepat mungkin. Mungkinkah akan ada pilihan raya di Pulau Pinang? Atau Guan Eng bakal berhadapan dengan usul undi tidak percaya dari PKR, BN dan PAS?
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Pilihan Raya Atau Usul Undi Tidak Percaya? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top