My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 27 July 2016

    Tiada Kata Sepakat Berhubung PRN Pulau Pinang



    Siapa yang tidak mengenali cara dan tingkah laku yang dibawa oleh DAP sejak dari awal penubuhannya dahulu. Selagi boleh, mereka mahu semua orang samada dipihak kerajaan mahupun sesama mereka, harus tunduk dan akur setiap pemintaan mereka tanpa memperdulikan samada apa yang mereka rancang itu betul ataupun tidak.

    Inilah yang berlaku terhadap ura-ura kerajaan DAP Pulau Pinang yang mahu mengadakan Pilihan Raya Negeri lebih awal daripada sepatutnya. Secara tiba-tiba, Lim Guan Eng mahu memastikan semua pihak termasuk rakan pembangkangnya, PKR akur kepada kehendaknya untuk mengadakan pilihan raya.

    Di pihak PKR, mereka sentiasa mengeluarkan kenyataan yang mereka tidak diberikan gambaran jelas tujuan pilihan raya ini diadakan. Dikhabarkan, mereka mahu memastikan, tiada pihak yang akan rugi andai pilihan raya ini terpaksa diawalkan.

    Bagi DAP pula, mereka mahu memastikan perancangan pengekalan kuasa mereka dapat diteruskan tanpa sebarang halangan, sama seperti setiap apa yang mereka rancangkan. Seperti biasa, "parti suruhan" mereka, PAN akan menurut sahaja setiap kemahuan DAP asalkan ianya baik untuk mereka.

    PAS pula telah mengumumkan secara terbuka, akan bertanding disetiap kawasan yang majoritinya Melayu dan besar kemungkinan akan turut bertanding di kawasan yang bukan majoriti Melayu. Ini menjadikan persaingan diantara DAP, PAN dan PAS semakin terbuka.

    Namun, hakikat sebenar yang cuba disembunyikan oleh PKR adalah, mereka enggan mempertaruhkan Selangor untuk mengadakan Pilihan Raya Negeri, serentak dengan Pulau Pinang. Antara alasan yang diberikan oleh PKR adalah, mereka tidak nampak sebarang keperluan untuk mereka memperjudikan nasib kerajaan negeri kepada rakyat hanya semata-mata Lim Guan Eng.

    DAP pula dilaporkan bertegas mahu kerajaan negeri Selangor dibubarkan serentak dengan alasan, biar rakyat menentukan kekuatan Pakatan Harapan dan DAP juga cukup yakin bahawa Pakatan Harapan yang diterajui mereka mampu menumbangkan BN di dua negeri berkenaan.

    Inilah yang menjadi pertikaian hebat antara dua buah parti yang jelas tidak sehaluan dalam isu ini. Jika kita mempunyai akal dan fikiran, PKR dan DAP nyata tidak dapat mencapai sebarang kata sepakat walaupun mereka mendakwa, mereka bernaung dibawah Pakatan Harapan. Jika dua buah negeri ini sendiri cukup bercelaru, bayangkan apa nasib Malaysia andai mereka berkuasa penuh kelak.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Tiada Kata Sepakat Berhubung PRN Pulau Pinang Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top