My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 26 August 2016

    Namewee Akhirnya Dibebas Tanpa Syarat



    Sudah memasuki tahun ke 3, penyanyi rap kontroversi, Namewee atau nama sebenarnya Wee Meng Chee lepas bebas walaupun dia dilihat kerap kali menimbulkan pelbagai kontroversi menerusi karya muzik yang dihasilkannya. Dia didapati dengan kerap cuba menimbulkan provokasi dengan umat Islam dan kepimpinan hari ini dengan lagu berunsur hasutan dan kebencian.

    Baru-baru ini, mereka yang tidak senang dengan hasil kerja Namewee, boleh menarik nafas lega apabila penyanyi "gila" ini akhirnya ditahan oleh pihak PDRM atas lagu yang dihasilkannya pada awal bulan ini. Lagu berkenaan dilihat mempunyai unsur hasutan dan provokatif terhadap umat Islam sehingga banyak laporan polis dibuat keatas Namewee.

    Dia akhirnya dihadapkan ke mahkamah untuk membolehkan pihak polis mendapat reman selama 4 hari atas kes ini. Dalam masa yang sama, ramai pihak mendesak pihak polis menyiasat dengan terperinci kesalahan yang dilakukan oleh Namewee dan mendakwa dia atas kesemua provokasi melampau yang telah dia lakukan.

    Pada masa yang sama, Marina Tun Dr Mahathir secara tiba-tiba tampil membela Namewee. Dalam laporan media ada menyebut, Marina hairan, kenapa Namewee mesti ditahan hanya bersandarkan sensitiviti dan perasaan kurang senang orang Islam terhadap karya yang dia hasilkan. Kenyataan ini pantas dibidas oleh ramai orang yang melihat Marina, sedikit pun tidak mempunyai perasaan sesntiviti umat Islam.

    Namun, kelmarin, sangkaan ramai pihak yang menjangkakan Namewee akhirnya dibebaskan tanpa syarat, terbukti benar. Semalam, Penolong Pendaftar Mahkamah Rendah Seksyen telah melepaskan Namewee dengan jaminan polis selepas menolak permohonan pihak PDRM untuk menyambung tahanan reman 4 hari ke atasnya.

    Ini menjadikan Namewee kembali lepas dan bebas untuk melakukan apa yang beliau sukai termasuk menghina agama Islam dan menyentuh serta menyinggung sensitiviti Islam. Hebat manusia bernama Namewee ini. Andai ada umat Islam berkelakuan seperti Namewee, sudah tentu individu berkenaan akan disumbatkan kedalam penjara.

    Tetapi, pemilik nama Namewee ini, sekali lagi dilihat terlalu kebal kepada undang-undang sehingga dia bebas untuk melakukan apa sahaja tanpa sebarang pendakwaan dikenakan terhadapnya. Jadi tidak mustahil andai Namewe juga akhirnya akan menjadi Alvin Tan, yang kini sedang dalam proses permohonan suaka di California.

    Siapa kita untuk menangkap Namewee atau mendakwanya? Selepas ini, pastinya umat Islam, kerajaan mahupun PDRM akan menjadi sasaran liarnya untuk menghina atau merendah-rendahkan martabat umat Islam, kerajaan mahupun PDRM. Usah tersinggung dengan penghinaannya kerana tiada apa yang dapat mengheretnya kedalam penjara atas kelakuan biadabnya selama ini.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Namewee Akhirnya Dibebas Tanpa Syarat Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top