My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 29 June 2017

    Tiga Minggu Yang Penuh Mendebarkan



    Kata orang, menunggu sesuatu cukup mengujakan. Namun begitu, kadang kala penantian bakal menimbulkan rasa debar yang tidak terhingga. Mungkin itulah yang dirasakan oleh Kumpulan Prasarana Malaysia yang dijangka akan melancarkan projek Transit Aliran Massa (MRT) Fasa 2 yang kini sudah menjangkau 99 peratus siap.

    Sebelum ini, pihak Prasarana dan SPAD menjangkakan projek ini akan di lancarkan sepenuhnya pada 18 Julai depan yang akan memberi manfaat kepada kira-kira lebih 400 ribu warga kota dan sekaligus mengurangkan kesesakan lalulintas di sepanjang laluan MRT fasa kedua berkenaan.

    Untuk rekod, projek MRT fasa dua ini mula dibina sejak Julai 2011 yang mengandungi 31 buah stesyen meliputi jarak perjalanan sejauh 31 kilometer dan menelan belanja sebanyak RM 22 bilion. Ianya menjadi pelengkap kepada projek MRT fasa 1 bagi laluan Sungai Buloh - Semantan yang meliputi jarak sejauh 20 kilometer yang telah dilancarkan oleh Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak.

    MRT laluan Semantan ke Bangi hari ini dalam proses pelbagai ujian bagi memastikan pergerakan tren tidak mengalami kecacatan selepas perkhidmatan ini dilancarkan kelak.

    Apa yang menariknya, projek MRT fasa 2 ini mempunyai 7 stesen bawah tanah dan 12 stesen bertingkat. Tujuh stesen bawah tanah berkenaan adalah Pasar Seni, Muzium Negara, Bukit Bintang, Cochrane, Merdeka, Tun Razak Exchange dan Maluri. Dijangkakan, masa menunggu untuk setiap tren adalah selama 3.5 minit bagi setiap tren.

    Bagi kadar tambang pula, Prasarana mencadangkan kadar tambang dari Semantan ke Muzium Negara yang merupakan stesen kedua bagi laluan MRT fasa kedua bermula pada kadar RM 1.70 manakala bagi laluan Kajang ke Semantan pada kadar RM 3.60.


    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Tiga Minggu Yang Penuh Mendebarkan Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top