My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 28 July 2017

    Ngiling Bidai : Dari Sarawak Di Persembahkan Di Melaka



    Bagi mereka yang pernah berkunjung ke Sarawak, antara perkara yang paling diingati adalah makanan dan keramahan rakyatnya. Tidak dinafikan, tidak ramai yang tahu akan keenakan makanan dari Sarawak kecuali kek lapis yang sentiasa dijadikan juadah wajib untuk di bawa pulang sekiranya berkunjung ke Sarawak.

    Di Semenanjung hari ini, terdapat banyak pasar-pasar Borneo yang menyajikan keunikan makanan dan hasil kraf yang ada diantaranya di bawa dari Sarawak. Sebagai contoh, di Lembah Klang sahaja terdapat banyak lokasi yang menyajikan keunikan makanan dari Sabah dan Sarawak yang menjadi tumpuan pengunjung tempatan mahupun anak Borneo yang merantau di Semenanjung.

    Terbaru, Mini Malaysian ASEAN Cultural Park (MMACP) di Ayer Keroh, Melaka bakal menganjurkan Ngiling Bidai yang berkonsepkan Sarawak bermula esok 29 Julai 2017. Jika tidak pasti dimanakah lokasi sebenar penganjuran mini karnival ini, ianya terletak di Ayer Keroh di mana pada kebiasaannya, orang akan memanggil tempat ini sebagai Kampung Budaya.

    Seperti penganjuran Ngiling Bidai di tempat lain, mini karnival di MMACP ini akan menyajikan 100 peratus makanan dan hasil kraf Sarawak yang ada diantaranya sukar untuk didapati di tempat lain melainkan jika seseorang itu berkunjung ke Sarawak.

    Apa yang menariknya, menurut penganjur, ianya akan diadakan di Rumah Panjang Sarawak yang dikatakan 80 peratus menyerupai rumah panjang tradisi Iban, lengkap dengan komponen penting sesebuah rumah panjang yang terdiri daripada “tanju” (beranda terbuka), “ruai” (ruang terbuka), bilik dan “sadau” (peran).

    Justeru, pengunjung akan merasai sendiri pengalaman "berpesta" di Rumah Panjang yang selama ini hanya boleh disaksikan di kaca-kaca televisyen sahaja. Disamping menikmati dan membeli juadah serta hasil kraf yang disediakan, pengunjung juga boleh menyaksikan persembahan tradisional masyarakat Sarawak yang akan turut dipersembahkan pada hari yang sama.

    Bagi memeriahkan mini karnival ini, menurut pihak penganjur, ianya mungkin akan turut dihadiri oleh Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Idris Haron yang juga Exco Pelancongan negeri Melaka. Pihak penganjur menjangkakan kehadiran lebih 1,000 orang pengunjung bakal hadir pada mini karnival berkenaan.

    Untuk memeriahkan suasana, orang ramai dijemput hadir beramai-ramai ke mini karnival ini.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Ngiling Bidai : Dari Sarawak Di Persembahkan Di Melaka Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top