My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 16 July 2019

    Takkan Mahu Ajar Usain Bolt Berlari?



    Tidak semena mena sidang Dewan Rakyat kelmarin digegarkan dengan pengumuman hasil siasatan Jawatankuasa Kira Kira Wang Negara (PAC) yang mengesahkan wang pulangan GST sebanyak RM 19.4 bilion tidak hilang.

    Semasa sidang Dewan Rakyat sebelum ini, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng telah mengumumkan bahawa kutipan wang GST yang belum dituntut didapati hilang dan beliau sendiri tidak dapat mengesahkan kemana wang berkenaan dibelanjakan.

    Namun, selepas sidang Dewan Rakyat, Lim Guan Eng dan beberapa orang menteri kabinet termasuk Perdana Menteri sekali mendakwa, wang RM 19.4bilion berkenaan mungkin telah dibelanjakan oleh kerajaan BN termasuk telah digunakan oleh Datuk Seri Haji Mohd Najib sendiri.

    Semakin kerap Datuk Seri Haji Mohd Najib menafikan, selagi itulah mereka menyebarkan dakyah dan fitnah palsu sebegini hanya untuk menanam kebencian terhadap beliau.

    Apa yg melucukan adalah, sebaik wang berkenaan disahkan tidak hilang oleh PAC, tidak semena mena Lim Guan Eng terkedu dan diam seribu bahasa. Hanya Peguam Negara, Tommy Thomas sahaja yang mengeluarkan kenyataan yang masih menyalahkan kerajaan BN sebelum ini.

    Dakwanya, keputusan kerajaan BN untuk memasukkan wang berkenaan kedalam Akaun Hasil Disatukan dan bukannyakedalam akaun Kumpulan Wang Bayaran Balik GST sebagai satu kesalahan.

    Namun, kenyataan ini pantas disanggah oleh Pengerusi PAC, Datuk Dr Noraini Ahmad yang menyatakan tidak ada sebarang kesalahan dilakukan oleh kerajaan BN sebelum ini apabila memasukkan lebihan kutipan GST berkenaan ke Akaun Hasil Disatukan.

    Katanya, selepas semakan hasil wang berkenaan, setelah disahkan sebagai wang kutipan GST, barulah ianya di masukkan semula ke Kumpulan Wang Bayaran Balik GST.

    Dari kenyataan  ini sahlah bahawa amaun RM 19.4 bilion yang sebelum ini didakwa Lim Guan Eng sebagai telah dirompak, nampaknya langsung tidak hilang. Ianya masih tersimpan di dalam Akaun Hasil Disatukan cuma tidak sempat di masukkan kedalam Kumpulan Wang Bayaran Balik GST.

    Lebih melucukan, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dalam satu kenyataan semalam mempersoalkan, andai wang berkenaan tidak hilang, tunjukkan di mana wang berkenaan berada.

    Agak menghairankan, bagaimana seorang Perdana Menteri yang mempunyai "ultimate power" dalam semua kementerian boleh bertanyakan soalan sedemikian. Ianya seolah olah cuba mengajar pemegang rekod 100 meter dunia, Usain Bolt berlari.

    Sebagai seorang Perdana Menteri yang sudah dua kali menjawat jawatan berkenaan, sepatutnya beliau bertanyakan soalan ini kepada Lim Guan Eng serta pegawai kesayangannya, Tony Pua.

    Kerana merekalah hari ini yang menjaga Kementerian Kewangan. Mana mungkin wang kutipan GST ini dijaga dan diselenggara oleh Kementerian Pertanian atau Kementerian Pengangkutan.

    Sudah semestinyalah segala aliran wang masuk, tersimpan dan keluar berada pada pengetahuan Guan Eng dan Tony Pua. Andai bertanyakan kepada PAC, tugas mereka hanyalah menyiasat seperti yang di mandatkan oleh Parlimen.

    Mereka tidak ada kuasa untuk memegang hasil wang berkenaan kerana diulang sekali lagi, tugas mereka hanya menyiasat. Malah, di dalam PAC sendiri turut terdapat ahli daripada blok kerajaan. Kenapa Tun tidak mahu bertajya terus kepada mereka?

    Seumpama bertanyakan perkara ghaib, benarkah syurga dan neraka itu wujud. Mana mungkin mahu dibawakan syurga dan neraka kehadapan kita?

    Nampaknya selepas terkantoi penipuan mereka terhadap hutang negara, kali ini penipuan mereka terhadap hasil kutipan GST pula telah dikantoikan besar besaran. Persoalannya kini, adakah Lim Guan Eng dibiarkan bebas atas alasan beliau mempunyai imuniti sebagai Ahli Parlimen?

    Impak penipuannya bukan sedikit. Melalui kenyataannya yang mendakwa wang GST berkenaan hilang menyebabkan keyakinan pelabur hilang. Disebabkan kenyataannyalah dijadilan lesen untuk menjarah wang Petronas yang kononnya membayar pelbagai tuntutan melibatkan GST.

    Apa tindakan pihak Peguam Negara dan pihak berkuasa terhadap penyebar fitnah seumpama ini? Ini bukan berkisar kepada politik semata mata. Ini berkisar kepada keadaan semasa ekonomi Malaysia yang semakin hari semakin tenat dibawah pentadbiran Pakatan Harapan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Takkan Mahu Ajar Usain Bolt Berlari? Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top