My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 16 July 2019

    Istimewanya Wan Ji Pada Mata Anwar Ibrahim...



    Jika anda seorang aktivis politik, nama penceramah, Wan Ji Wan Hussin mungkin tidak asing lagi. Manakan tidak, kelantangan dan kelancangannya dalam menyuarakan sesuatu isu tidak boleh disangkal lagi.

    Jika sebelum ini namanya agak tenggelam sebaik sahaja Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan, secara tiba tiba namanya kembali diperkatakan. Semuanya gara gara kelantangannya mengkritik dan menghentam Sultan Selangor.

    Akibat perbuatannya, pihak Mahkamah telah menjatuhkan hukuman penjara setahun keatasnya. Namun, bukan itu yang mahu diulas. Apa yang ingin diulas adalah istimewanya nama Wan Ji ini pada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang.

    Sebaik sahaja dia disumbatkan kedalam penjara, kira kira 30 orang aktivis yang tidak tahu datangnya dari mana berhimpun di hadapan penjara bagi menuntut pembebasan Wan Ji.

    Keesokan harinya, Datuk Seri Anwar Ibrahim sanggup "mencemar duli" menghadap Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad bagi menuntut pembebasan Wan Ji. Alasan yang diberikan mudah, hukuman yang diterima Wan Ji dirasakan begitu berat.

    Pada hari yang sama, Lim Kit Siang juga mengeluarkan kenyataan yang hampir sama dengan Datuk Seri Anwar. Beliau turut mempersoalkan, apa perlunya Wan Ji menjalani hukuman penjara sehingga setahun sedangkan kesalahannya tidaklah seberat mana.

    Sehari kemudian, Wan Ji dibebaskan dari penjara setelah pihak mahkamah bersetuju untuk menerima permohonan penangguhan hukuman yang diterimanya.

    Tidak lama kemudian, Lim Kit Siang sekali lagi mengeluarkan kenyataan. Kali ini beliau mendesak semua pihak samada dari pihak mahkamah mahupun semua Ahli Parlimen mereka memahami Manifesto Pakatan Harapan sebelum mengambil apa apa tindakan.

    Persoalannya, sejak bila manifesto Pakatan Harapan ini berjaya menggantikan Perlembagaan Negara yang telah diguna pakai sejak hari pertama negara mengecapi kemerdekaan?

    Malah, sehingga kini, Datuk Seri Anwar dan Lim Kit Siang kekal komited mempertahankan Wan Ji sehingga wujud kata kata belakang dari rakyat yang menyatakan, Wan Ji tidak akan kepenjara lagi selepas ini.

    Malah, dakwaan Wan Ji kononnya dipukul oleh seorang warden yang dirasakannya sebagai pengikut PAS juga pantas mendapat perhatian pasangan Anwar-Kit Siang. Istimewa sungguh Wan Ji pada mata mereka berdua? Apakah sebabnya?

    Untuk persoalan ini, mungkin inilah jawapan yang dirasakan paling relevan. Umum sedia maklum bahawa gerakan Datuk Seri Anwar untuk menjadi Perdana Menteri kelapan mendapat sokongan penuh dari DAP.

    Secara amnya, pegangan asas DAP adalah mudah untuk mewujudkan sebuah negara berasaskan Republik dan membuang semua identiti bangsa supaya wujud Malaysia Raya. Ianya selaras dengan Deklarasi Setapak yang mahu mewujudkan Malaysia Malaysian di bumi bertuah ini.

    Justeru, untuk mencapai cita cita ini, sebarang halangan perlu dihapuskan. Halangan yang dimaksudkan adalah halangan dari sudut Perlembagaan serta kuasa Raja Raja Melayu. Justeru, apa yang dilakukan Wan Ji ini dilihat DAP sebagai satu tindakan terpuji dalam usaha mereka membentuk Malaysia Malaysian.

    Oleh kerana Anwar kini mendapat dokongan dari DAP, sudah semestinyalah, dia turut akan senada dengan parti yang mendokong kemahuannya untuk menjadi Perdana Menteri kelapan.

    Sebenarnya, Wan Ji Wan Hussin ini bukanlah siapa siapa pun. Dia hanyalah seorang penceramah atau lebih tepat lagi sebagai pengarut. Namun disebabkan keberamiannya menghentam Istana Selangor, dia cuba diangkat sebagai ikon fahaman Republik oleh DAP mahupun "jurucakap" mereka Datuk Seri Anwar Ibrahim.

    Andai mereka menafikan kononnya tindakan mereka ini sebagai membela Wan Ji dan membawa idealogi Republik dan Malaysia Malaysian, adalah wajar buat mereka berdua tidak mencampuri urusan undang undang.

    Wan Ji telahpun dijatuhi hukuman penjara dan biarlah undang undang menentukan samada dia benar benar bersalah ataupun tidak. Rakyat di Parlimen Port Dickson dan Parlimen Iskamdar Puteri amat memerlukan pembelaan Ahli Parlimen mereka. Dan Wan Ji bukanlah satu satunya rakyat yang memerlukan pembelaan.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Istimewanya Wan Ji Pada Mata Anwar Ibrahim... Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top