My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 14 October 2019

    LTTE : PEJUANG ATAU PENGGANAS?



    Secara tiba tiba, sebuah kumpulan yang telah diharamkan kemasukannya di 33 buah negara dunia menjadi sebutan hangat di negara ini. Ini berikutan tindakan tegas Unit Pencegahan Pengganas, Cawangan Khas, Polis DiRaja Malaysia menahan 2 orang ADUN DAP dan beberapa orang lagi yang dipercayai mempunyai hubung kait dengan LTTE.

    Berikutan penahanan ini, ramai dikalangan pemimpin DAP dilihat seperti sengaja menunjukkan kuasa yang ada pada mereka dengan mengkritik tindakan PDRM yang menahan semua suspek LTTE ini di bawah akta SOSMA. Malah, Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang, Dr P Ramasamy dilihat antara individu yang paling lantang dalam mengkritik tindakan PDRM ini.

    Bukan ini yang mahu diperkatakan. Apa yang ingin diulas adalah, tahukah kita siapa sebenarnya LTTE yang digelar Harimau Tamil Eelam ini? Siapakah pengasas dan kenapa pergerakan ini telah disenarai hitamkan oleh 33 buah negara seperti Amerika Syarikat, Britain, German dan termasuk Malaysia?

    Hijau _Kawasan Majoriti kaum Tamil
    Liberation Tigers of Tamil Eelam (LTTE) pada asalnya ditubuhkan atas kemahuan membela nasib kaum Tamil di Utara dan Timur Sri Lanka. Dengan majoriti seramai 23 juta orang, Sri Lanka didiami oleh dua kaum iaitu Singhala yang menjadi penduduk majoriti dan Tamil penduduk minoriti. Justeru, kenapa kumpulan ini dianggap pengganas?

    Secara amnya, LTTE ditubuhkan oleh Velupillai Prabhakaran pada 1975. Antara punca penubuhan pasukan ini adalah kerana ingin membela nasib minoriti Tamil yang kebanyakannya mendiami kawasan Utara dan Timur Sri Lanka terhadap peminggiran kuasa dan apa yang dipanggil sebagai pemerintahan kuku besi oleh kaum Singhala.

    Kumpulan ini akhirnya memilih gerakan pemisah sebagai corak perjuangan mereka. Dalam satu tuntutan awal, Prabhakaran menuntut Sri Lanka membebaskan kawasan Utara dan Timur Sri Lanka untuk merdeka. Seperti biasa, permintaan ini pantas ditolak Colombo yang menyifatkan segala tuduhan LTTE ini sebagai mengarut dan tidak boleh diterima.

    Ditambah pula dengan keengganan LTTE untuk duduk di meja rundingan, akhirnya tuntutan ini telah meletuskan perang saudara di Sri Lanka bermula dari 1983 sehingga 1996 sehingga mengakibatkan kira-kira lebih sejuta orang terbunuh manakala jutaan lagi menjadi pelarian.

    Sebenarnya, sebelum meletusnya perang saudara ini, LTTE telah mula melancarkan siri pengeboman di beberapa lokasi strategik. Malah, jika ISIS atau Al Qaeda di tuduh melakukan pengeboman berani mati, LTTE adalah gerakan pemisah dan pengganas antara pertama di dunia yang menjalankan cara pengeboman berani mati di dunia ini.

    Buktinya LTTE mempunyai skuad pengebom bunuh diri yang menyasarkan kepentingan kerajaan termasuk para pemimpin Sri Lanka sendiri. Usah terkejut jika skuad ini sanggup menggunakan helikopter dan kapal terbang sebagai sasaran pengembom bunuh diri.

    Tidak kurang juga, kekuatan LTTE ini turut menyasarkan kedudukan di perairan Sri Lanka kerana LTTE sendiri mempunyai skuad di lautan yang dipanggil Sea Tigers. Skuad ini juga adalah skuad pengebom bunuh diri yang mempunyai deretan bot bot tempur yang telah merekodkan lebih 30 buah bot tempur milik kerajaan hancur di tengah lautan.

    Bagaimanakah mereka memperolehi senjata serta dana untuk bergerak sebagai militan? Menurut rekod, kumpulan pemisah ini membiayai pergerakan mereka menerusi penyeludupan dadah, perdagangan manusia, kegiatan mengklon kad kredit dan pengedaran cakera padat digital (DVD) Tamil di seberang laut.

    Malah, operasi mereka juga banyak disumbangkan oleh penyumbang Tamil yang berada di luar negara yang telah menjadi pelarian semasa era Perang Saudara Sri Lanka.

    Ini dibuktikan pada 2009 apabila Suruhanjaya Tinggi Sri Lanka, Setiausaha Hal Ehwal Luar Sri Lanka, Dr Palitha T. B. Kohona menyatakan LTTE mendapatkan dana dari rakyat Malaysia dan senjata dari sempadan Malaysia - Thailand.

    Menurut kenyataan itu lagi, seorang lelaki Tamil Sri Lanka yang dikenali sebagai K.T. Pathmanathan, mengumpul senjata bagi LTTE dan senjata yang dibelinya dimuatkan ke dalam kapal di Asia Tenggara untuk dihantar ke Sri Lanka.

    Suspek juga sering ke Malaysia dan Selatan Thailand beberapa kali dengan menggunakan pelbagai nama samaran. Mereka mudah bolos kerana raut wajah yang serupa.

    Justeru, bukan satu perkara yang mengejutkan apabila 33 buah negara telah menyenarai hitamkan LTTE sebagai kumpulan pengganas yang mana segala aktiviti menyumbang dana dan sebarang bentuk sokongan di sekat sepenuhnya.

    Walaupun pada 2009 hingga 2011 ketegangan yang berlaku di Sri Lanka akhirnya reda setelah perjanjian gencatan senjata telah di persetujui, namun ancaman LTTE terhadap Sri Lanka dan sekitarnya masih belum reda. Sehingga hari ini, belum ada sebarang rekod menunjukkan LTTE telah bersetuju untuk tidak lagi meneruskan tuntutan mereka di Utara dan Timur Sri Lanka.

    Jika kita lihat dan mengkaji pergerakan LTTE hari ini, corak perjuangan mereka tidak lagi menjurus kepada perperangan terbuka. Sebaliknya, LTTE dilihat cuba mengumpul seberapa banyak dana untuk membina semula kekuatan kumpulan ini dalam meneruskan perjuangan mereka yang tergendala.

    Ini termasuklah meminta sumbangan dana dari mana-mana pihak yang bersimpati, deretan imigran Tamil yang berselerakan di luar negara, penyeludupan dan macam-macam lagi. Pendek kata, LTTE tidak pernah berkubur dan sentiasa berusaha untuk kembali bangkit dalam perjuangan mereka.

    Persoalannya, adakah Malaysia terbabit sama? Untuk soalan ini, secara personal penulis menjangkakan, semuanya mungkin berlaku. Manakan tidak, gerakan ISIS dan Al Qaeda juga boleh mengheret sebilangan kecil rakyat negara ini, apatah lagi gerakan pemisah yang sehingga hari ini masih belum dikuburkan sepenuhnya oleh pemerintah Sri Lanka.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: LTTE : PEJUANG ATAU PENGGANAS? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top