My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 15 July 2019

    Kerajaan PH Mengundang Kemarahan Antarabangsa?



    Tidak dapat dinafikan, sejak dari dahulu lagi, kepimpinan negara ini sentiasa mengamalkan sikap saling hormat menghormati sesama jiran tetangga. Malah, Malaysia amat dikenali sebagai negara yang mengamalkan sikap sederhana dalam segenap aspek hubungan antarabangsa.

    Paling utama, ketegasan Malaysia dalam hal ehwal perundangan melibatkan samada rakyatnya mahupun rakyat asing yang menetap di negara ini cukup mendapat perhatian dan pujian dunia. Namun, semua ini nampaknya sedikit demi sedikit sudah mula berubah di bawah kerajaan Pakatan Harapan.

    Bukan sekali, malah berkali kali kerajaan Malaysia yang baru ini seolah olah sengaja mencari alasan menimbulkan ketegangan dengan negara yang dahulunya sekutu rapat dan jiran terbaik Malaysia. Apa yang diperhatikan, perkembangan ini jelas tidak sihat buat masa depan dan hubungan diplomatik antarabangsa.

    Mari kita selusuri beberapa kes yang dilihat sebagai ketidak cekapan Malaysia dalam menguruskan hubungan diplomatik antarabangsa. Semuanya bermula sebaik Pakatan Harapan dibentuk pada September 2016. Mereka begitu giat memfitnah China kononnya telah menjajah negara dengan memiliki beberapa projek pembangunan negara seperti ECRL, HSR, Forest City dan macam macam lagi.

    Sebaik berjaya membentuk kerajaan, bukan satu perkara yang menghairankan apabila China dilihat dingin dengan Malaysia. Sehinggakan China sanggup mengalihkan pelaburannya kepada Indonesia termasuk membeli dalam skala besar hasil kelapa sawit negara berkenaan. Akibatnya, industri sawit negara mengalami kemorosotan teruk hasil fitnah ciptaan mereka sendiri.

    Begitu juga dengan hubungan Malaysia dengan Arab Saudi yang pada satu ketika dahulu merupakan rakan paling akrab. Semuanya hancur sebaik sahaja Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu memilih untuk memanggil pulang pasukan tentera Malaysia yang sebelum ini berkhidmat di sana. Arab Saudi jelas tersinggung dengan keputusan ini sehingga boleh dikatakan, tidak ada lagi rombongan keluarga DiRaja Arab Saudi datang membuat lawatan kedalam negara ini.

    Tidak ketinggalan, Malaysia juga sengaja memilih jalan sukar untuk memperbaiki hubungan dengan China apabila kes pembunuhan paling berprofil tinggi, Kim Jong Nam dibiarkan seolah olah tidak ada kata putus. Malah, suspek pembunuhan berkenaan juga diberitakan telah dibebaskan dan kes berkenaan tergantung begitu sahaja.

    Umum sedia maklum, Korea Utara merupakan negara yang dinaungi oleh China dengan Jong Nam merupakan individu yang sentiasa mendapat perhatian dan perlindungan dari kerajaan China. Dengan keputusan sebegini, dapatlah dibayangkan bagaimana hubungan diplomatik negara dengan China kini berada.

    Di pihak jiran pula, Indonesia dilihat sudah dua kali "terluka" dengan keputusan pihak berkuasa Malaysia. Luka pertama muncul apabila Mahkamah Tinggi Pulau Pinang membuat keputusan untuk menggugurkan kes penderaan dan pembunuhan seorang pembantu rumah, Adelina Lisao atas alasan tertuduh mempunyai masalah kesihatan.

    Keputusan ini jelas mengundang kemarahan Indonesia sehingga menuntut penjelasan Malaysia berhubung keputusan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang ini. Sehingga kini, keputusan mahkamah berkenaan masih kekal dan apa reaksi balas Malaysia terhadap bantahan Indonesia ini masih belum diketahui dengan jelas.

    Luka kedua pula berlaku baru baru ini apabila Exco Kerajaan Negeri Perak, Paul Yong Choo Kiong dituduh merogol pembantu rumahnya sendiri. Kes ini jelas mendapat perhatian seluruh rakyat Malaysia yang ingin mengetahui, sejauh mana undang undang dapat ditegakkan apabila melibatkan mana mana pemimpin DAP.

    Seperti dijangkakan, Paul Yong dibebaskan setelah keterangannya di ambil. Apa yang menariknya, Konsulat Indonesia di Malaysia jelas kurang senang dengan apa yang berlaku berhubung kes ini. Menerusi kenyataannya kelmarin, beliau secara terbuka menyatakan, pihak Konsulat dan kerajaan Indonesia memantau dengan rapi kes berkenaan.

    Disini dapat kita lihat beberapa rentetan kisah yang menampakkan Malaysia gagal dalam menguruskan hubungan diplomatik antarabangsanya. Sudahlah hubungan erat Malaysia dengan China, Arab Saudi dan Amerika Syarikat kini semakin renggang, hubungan sesama jiran tetangga juga sudah tidak lagi menjadi keutamaan.

    Adakah kerajaan Pakatan Harapan hari ini sudah merasakan Malaysia mampu berdiri atas kaki sendiri tanpa ada bantuan dan hubungan erat antarabangsa? Jika ini yang difikirkan, percayalah, Malaysia bukan mengambil selangkah kebelakang. Sebaliknya, Malaysia mengambil langkah yang cukup jauh kebelakang.

    Lihat sahaja bagaimana sengsaranya Korea Utara yang dipulaukan oleh masyarakat antarabangsa akibat sikap ego tidak bertempat mereka. Adakah Malaysia mahu mengikut jejak langkah Korea Utara dalam hal ini?





    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Kerajaan PH Mengundang Kemarahan Antarabangsa? Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top