My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 27 May 2019

    Apa Fungsi Sebenar Majlis Penasihat Kerajaan?



    Pada 12 Mei 2018, Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengumumkan penubuhan satu Majlis Penasihat Kerajaan yang fungsinya adalah untuk melicinkan pentadbiran kerajaan dengan memberikan nasihat yang difikirkan perlu. Di samping itu, majlis berkenaan juga turut berfungsi dalam mengurus tadbir serta mempertingkatkan ekonomi negara.

    Majlis ini dianggotai oleh Bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin, Bekas Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz, Bilionair Malaysia, Tan Sri Robert Kuok, Ahli Ekonomi, Dr JomoKwame Sundaram dan bekas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Petronas, Tan Sri Hassan Merican.

    Melihat kepada senarai nama berkenaan, sudah tentu, kita menjangkakan hasil nasihat serta kepakaran mereka mampu untuk memberikan nasihat yang bernas serta melonjakkan ekonomi Malaysia ketahap yang lebih baik dari sebelumnya. Namun, selepas 11 bulan ditubuhkan, bolehlah dikatakan dalam bahasa kasarnya, kesemua mereka ini hanya makan gaji buta.

    Sepanjang 11 bulan ini, boleh dikatakan, tidak ada satu pun nasihat mereka didengari oleh kerajaan. Sebagai contoh, Tun Daim pernah memberikan nasihat untuk berhenti dari terus menyalahkan kerajaan BN sebelum ini. Namun, dalam setiap sidang media, baik Perdana Menteri mahupun menteri kabinet, cara paling mudah untuk melepaskan diri adalah dengan menyalahkan BN.

    Satu lagi kenyataan yang sehingga kini menjadi tandatanya adalah, aa sudah jadi dengan kenyataan Tan Sri Zeti yang menyatakan, permansuhan tol di seluruh Malaysia akan diumumkan pada minggu hadapan. Pengumuman dan kenyataan ini dibuat pada 17 Mei 2018 dan sehingga kini, sudah berpuluh kali minggu hadapan, bayang dia pun ghaib entah kemana.

    Menyentuh mengenai ekonomi, kelima-lima mereka boleh diiktiraf sebagai pakar dalam bidang ekonomi. Namun, apa yang disaksikan sepanjang 11 bulan ini, ekonomi Malaysia jatuh merudum. Ringgit mengalami penurunan. Indeks KLSE turut mengalami kejatuhan paling memalukan dalam tempoh 20 tahun. Hutang Negara terus meningkat dan kedudukan KDNK serta kadar inflasi menampakkan Malaysia sedang menuju kehancuran.

    Khidmat nasihat apa yang diberikan sehingga Ringgit sudah mencecah RM 4.20 untuk 1USD? Kepakaran ekonomi apa sehingga indeks KLSE mengalami kejatuhan berterusan sehingga mengakibatkan kerugian RM 2.85 bilion dalam tempoh setahun? Kehebatan apakah yang ditampilkan sehingga kadar pertumbuhan ekonomi Malaysia hanya sekitar 4.5 peratus berbanding 5.5 peratus yang diunjurkan oleh Bank Dunia semasa BN memerintah?

    Bukankah perkembangan semasa Malaysia ini menampakkan kelima-lima mereka ini hanya makan gaji buta dan sebenarnya mereka sendiri tidak tahu apa sebenarnya fungsi mereka? Jika nasihat pun kerajaan tidak mahu ikut, kepakaran ekonomi mereka pun dipersenda oleh Menteri Kewangan, Lim Guan Eng, rasanya kelima-lima mereka ini lebih baik hilang sahaja dari radar pentadbiran kerajaan.

    Tiada guna memegang title Badan Penasihat Kerajaan dan Ekonomi Negara jika apa yang mereka buat langsung tidak dipedulikan. Rakyat tetap memerhati dengan penuh minat, sehingga bila mereka semua ini mahu kekal menjadi "badut-badut" kerajaan kononnya menerima pakai apa sahaja nasihat yang diberikan oleh mereka.

    Dalam bahasa kasarnya, berhentilah makan gaji buta kerana rasanya, pakcik makcik luar bandar yang duduk melepak di kedai kopi di pekan-pekan atau di simpang-simpang kampung pun boleh memberi pendapat bernas mereka mengenai ekonomi semasa Malaysia yang semakin hari semakin menuju kearah gaung.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Apa Fungsi Sebenar Majlis Penasihat Kerajaan? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top