My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 22 May 2019

    Nasib Melayu Sama Seperti Bangsa Scotland Era William Wallace


    Acapkali kita cuba menafikan kebenaran yang telah ditunjukkan oleh sejarah. Dalam segenap aspek, sejarah sebenarnya telah mengajar kita akan sesuatu perkara yang kita sendiri tidak dapat jangka pada masa akan datang. Lihat sahaja beberapa contoh seperti pertelagahan Datuk Laksamana Hang Tuah dan Hang Jebat, kejatuhan Empayar Melaka dan sebagainya.

    Kesemua liputan sejarah ini sebenarnya mempunyai signifkannya yang tersendiri. Sehinggakan, Allahyarham Tan Sri P Ramlee sendiri telah mengukir sesuatu yang tidak terjangkau di kotak fikiran manusia sezamannya. Seolah-olah Nostrademus, Allahyarham merangka sesebuah filem karyanya yang hari ini cukup relevan dengan apa yang berlaku pada tika dan saat ini.

    Salah satu contoh sejarah yang boleh kita anggap hampir kena dengan nasib kaum Melayu di Malaysia hari ini adalah sejarah bagaimana penduduk di Edinburgh, Glasgow dan sekitarnya berada di bawah pentadbiran Edward "The Longshank" seperti mana yang tercatat dalam liputan sejarah mahupun telah difilemkan oleh Mel Gibson dalam filem bertajuk, Braveheart.

    Sejak dari hari pertama Scotland diasaskan pada 43 hingga 410 masihi, Scotland tidak pernah mengecapi kemerdekaannya sendiri. Negara ini ditadbir oleh Empayar Rome yang mana negara ini dikenali sebagai negara Brittannia yang mengandungi England, Scotland, Ireland dan Wales yang membentuk United Kingdom pada hari ini.

    Sehinggalah kebangkitan Andrew Moray dan Sir William Wallace, tidak pernah walau satu hari pun, mana-mana ketumbukan tentera Scotland mampu menumbangkan kekuatan tentera milik England. Apa yang mampu dilakukan oleh para pejuang kemerdekaan Scotland adalah, melancarkan serangan ala gerila yang memaksa England menubuhkan deretan kem kem di sepanjang tanah jajahan mereka di Scotland.

    Pada ketika itu, rakyat Scotland tidak mampu untuk mengangkat muka. Hasil tanaman mereka dikenakan cukai yang tidak masuk akal. Apa sahaja harta yang mereka miliki perlu di kongsi dan ada diantaranya terpaksa diserahkan kepada Gebenor-Gabenor England yang berselerakan di tanah Scotland.

    Sehinggakan, setiap seorang wanita Scotland yang berkahwin dengan mana-mana lelaki Scotland, perlu menyerahkan malam pertama mereka kepada Gabenor-Gabenor atau "Land Lord" England atas alasan, Scotland dipenuhi oleh bangsa Scotish yang pengotor, pencuri dan rebel. Dari segi kebudayaan, semuanya perlu mendapat kebenaran dari pihak Istana England terlebih dahulu.

    Itu belum lagi menyentuh tentang penguasa Scotland yang diwarisi oleh keturunan The Bruce. Bayangkan, tanah asal milik Scotish, namun segala perkara perlu mendapat keizinan dari pihak yang menjajah. Malah, hak pribumi sendiri dinafikan oleh pemerintah England yang merasakan, Scotland adalah hak milik kelompok Di Raja England.

    Sehinggalah kebangkitan Muray dan Wallace, barulah pihak penguasa England menyedari bahawa bangsa Scotish bukanlah satu bangsa yang boleh diinjak sesuka hati mereka. Namun, kebangkitan Wallace akhirnya ditamatkan dengan penuh tragis akibat pengkhianatan  dari bangsa Scotish itu sendiri.

    Ini sejarah serba ringkas apa yang berlaku di Scotland diera pemberotakan Sir William Wallace terhadap England. Apa relevannya pemberontakan ini terhadap bangsa Melayu hari ini?

    Sejak 10 Mei 2018, di saat ada diantara anak Melayu meraikan kekalahan UMNO dan BN di tangan Pakatan Harapan, tidak ramai yang menyedari bahawa survival bangsa Melayu itu sendiri sudah berada di dalam mulut Harimau. Ya, mereka mungkin gembira kerana mungkin Pakatan Harapan akan menunaikan janji dengan memansuhkan hutang PTPTN, GST, hutang warga Felda dan sebagainya.

    Hari ini, setelah setahun memerintah, tidak ada walau satu janji pun mereka laksanakan, Apa yang ada hari ini adalah sedikit demi sedikit hak istimewa kaum Melayu Bumiputera cuba diragut. Dari segi penggunaan Bahasa Melayu, pendidikan, koata matikulasi, hak agama Islam di dalam perundangan, hak istimewa bangsa Melayu dan Bumiputera sehinggalah kedudukan istimewa Raja-Raja Melayu juga sedang giat diancam dan mahu dimusnahkan secara perlahan-lahan.

    Lihat sahaja bagaimana Peguam Negara memanipulasikan maklumat mengenai Statute Rome yang boleh menyebabkan Duli Yang Maha Mulia, Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong boleh dibicarakan dan dihukum andai melakukan sesuatu perkara yang menyalahi undang-undang. Begitu juga dengan usaha mahu meratifikasikan ICERD yang boleh mengancam hak istimewa kaum Melayu dan Bumiputera.

    Itu belum lagi mengambil kira beberapa tindakan biadab mereka yang dahulunya hanya diberikan taraf warganegara atas belas ehsan namun hari ini berlagak seperti tuan besar atas tanah orang lain. Sehingga ada beberapa kes, kesucian bulan Ramadhan itu sendiri telah menyebabkan mereka berasa kurang senang sehingga ada yang berani melakukan provokasi dengan melemparkan botol-botol arak di hadapan surau di Sri Pantai.

    Adakah ini yang dinamakan Malaysia Baru? Adakah ini yang diidamkan oleh kelompok Melayu yang kononnya Melayu Urban yang mahu perubahan sehingga survival bangsa sendiri dipertaruhkan dan di pijak sesuka hati?

    Ini bukan lagi berkisar kepada perkauman semata-mata. Selama lebih 60 tahun, Malaysia aman rukun bahagia dengan perkongsian kuasa antara sesama kaum. Namun, disebabkan ketamakan kuasa, ketaksuban kepada idealogi songsang pemimpin dan keinginan yang tidak masuk akal, nasib kaum Melayu dan Bumiputera hari ini mungkin akan menjadi nasib bangsa Scotish yang dijajah dan di jarah England dahulu.

    Perlukah kaum Melayu melahirkan seorang Sir William Wallace yang baru? Rasanya tidak perlu. APa yang perlu dilakukan oleh bangsa Melayu dan Bumiputera adalah menjadi seperti pasukan pimpinan Sir William Wallace dan Andew Muray yang bersatu menentang beribu-ribu tentera England dari terus menjarah dan menguasai negara mereka.

    Persoalannya, mampukah kaum Melayu dan Bumiputera ini bersatu? tidak ada sesiapa pun mampu menjawabnya dengan tepat. Usaha kearah itu sudah ada, namun berapa lamakah mampu bertahan dan menangkis sebarang pengkhianatan dari dalam seperti yang dilakukan oleh Robert The Bruce dan John de Menteith terhadap Sir William Wallace...
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Nasib Melayu Sama Seperti Bangsa Scotland Era William Wallace Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top