My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 27 May 2019

    Sejak Bila Lim Kit Siang Berani?



    Beberapa hari lalu, seperti yang dijangkakan, Penasihat Agung DAP, Lim Kit Siang telah menarik diri dari sesi debat yang di jangka bakal menemukannya dengan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Haji Mohd Najib Tun Abdul Razak.

    Walaupun 24 jam sebelumnya, dia telah bersetuju termasuk memberi tajuk debat, memilih moderator dan tempat, namun, dia menarik diri atas alasan, enggan sesi debat berkenaan dijadikan modal menimbulkan sebarang ketegangan antara kaum di negara ini.

    Maka gegak gempitalah seluruh Malaysia apabila Lim Kit Siang yang selama ini begitu "mengambil berat" tentang hal ehwal Datuk Seri Haji Mohd Najib sehingga digelar Menteri Hal Ehwal Najib (MENHEN), bertindak pengecut hanya dengan menggunakan alasan yang dikira amat klise dan modal melarikan diri.

    Persoalannya, sejak bila MENHEN ini berani? Sejarah telah menunjukkan bahawa dia tidak pernah berani menonjol seorang diri sekiranya tidak ada sesiapa yang berada di belakangnya. Lihat sahaja bagaimana dia digelar bayang-bayang Lee Kuan Yew sewaktu bekas Presiden Singapura berkenaan berkempen untuk dirinya di serata Tanah Melayu.

    Kemana sahaja Kuan Yew pergi, dia mesti ada. Sehinggalah Kuan Yew bertindak menarik Singapura keluar dari Malaysia, Kit Siang masih kekal membayangi Kuan Yew untuk survival politiknya.

    Satu lagi contoh jelas yang menunjukkan Kit Siang tidak berani menonjol berseorangan adalah semasa tragedi 13 Mei 1969. Bermula kemenangannya di Kota Melaka pada 11 Mei, dia berarak di jalanan bersama-sama penyokong DAP yang setia dengannya. Apabila keadaan semakin tegang, dia hilang entah kemana. Siap bagi alasan ke Sabah lagi.

    Semasa penubuhan Barisan Alternatif dan Pakatan Rakyat, dia berselindung di belakang Datuk Seri Anwar Ibrahim. Apabila Pakatan Harapan ditubuhkan, dia sekali lagi bersembunyi di belakang Tun Dr Mahathir Mohamad. Apabila rakyat menghentam, kedua-dua pemimpin Melayu ini yang akan kena tempiasnya dahulu, bukan dirinya.

    Tidak cukup dengan itu, apabila rakyat di Gelang Patah bising mencarinya, dia hanya menghantar ADUN nya sahaja untuk meredakan keadaan. Dia sekali lagi ghaib entah kemana. Rakyat di Gelang Patah hanya boleh melihatnya di RTM menerusi sorotan Persidangan Parlimen. Itu pun jika dia hadir pada sidang berkenaan. Jika tidak, tatap sahajalah gambarnya.

    Jadi, apabila Lim Kit Siang menarik diri dari sesi debat, ianya bukanlah satu perkara yang mengejutkan dan sememangnya sudah di jangka. Jika tidak, mana mungkin orang tua-tua kita dahulu telah memanggil dia sebagai pengecut sejak 1969 lagi. Episod kali ini hanya ulangan sahaja yang menunjukkan dia tidak pernah berani berhadapan dengan sebarang kenyataan dan kebenaran.

    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Sejak Bila Lim Kit Siang Berani? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top