My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 22 May 2019

    Masih Rindu Zaman Tun Lagi Ke?



    Mungkin kita masih ingat lagi antara slogan yang kerap digunakan oleh para penyokong Pakatan Harapan termasuk segelintir mereka yang menyokong Barisan Nasional kononnya mahu memerli Tun Dr Mahathir Mohamad adalah hashtag Rindu Zaman Tun dari sebelum PRU 14 hingga selepas PRU 14.

    Sehinggakan ada yang membuat perbandingan kehidupan sewaktu era Tun Dr Mahathir menjadi Perdana Menteri keempat dahulu dengan era pentadbiran Datuk Seri Haji Mohd Najib Tun Abdul Razak. Kata mereka, dahulu RM 50 boleh penuh satu troley. Malah, harga minyak petrol pun murah tidak seperti pada era sekarang.

    Atas alasan gila inilah selain daripada termakan hasutan fitnah Pakatan Harapan, mereka meruntuhkan sebuah kerajaan yang selama ini membela nasib rakyat. Maka termakbullah hashtag Rindu Zaman Tun yang mana beliau kembali menjadi Perdana Menteri ketujuh.

    Setahun berlalu, jangan katakan RM 50 boleh penuh satu troley, harga runcit petrol pun tidak berganjak dari RM 2.08 seliter bagi RON95. Nasib lebih buruk buat pengguna RON97 apabila harga runcit minyak berkenaan sentiasa mencatatkan kenaikan. Jika turun pun dalam 1 sen hingga 3 sen. Selebihnya, naik yang agak tinggi.

    Sebenarnya, mereka yang mengungkap Rindu Zaman Tun ini kebanyakannya masih dalam bentuk cecair dan tidak pernah dirancang pun untuk dilahirkan. Kesemua mereka ini masih berhingus sewaktu kegawatan ekonomi teruk melanda Malaysia sebanyak dua kali sekitar 1987/1988 dan 1997/1998. Kesemua mereka sedang sibuk menyusun tin, baling selipar, main pondok-pondok dan main guli. Paling hebat pun main perang-perang ala filem Combat.

    Hari ini, disebabkan terpengaruh dengan dakyah kononnya beliaulah arkitek terhebat pembangunan Malaysia, segala kesenangan yang dikecapi sebelum ini semakin terhakis. Tidak dapat dinafikan, sewaktu beliau menjadi Perdana Menteri keempat, beliau mampu membangunkan negara. Tetapi perlu diingat, bukan dari kotak pemikiran beliau seorang sahaja mampu merubah landskap Malaysia dari sebuah negara pertanian kepada sebuah negara perindustrian.

    Keupayaan beliau membangunkan negara banyak dibantu oleh deretan menteri dan para pemikir yang rata-ratanya dahulu adalah penyokong kuat BN. Mereka inilah yang merangka pembangunan ekonomi negara yang mana tugas beliau sebagai Perdana Menteri adalah meluluskan dan mengarahkan bahagian-bahagian tertentu melaksanakannya.

    Sebagai contoh, sewaktu kegawatan ekonomi teruk melanda negara sekitar 1997/1998, menurut buku Doktor In The House, beliau sendiri agak panik melihat serangan bertubi-tubi terhadap ekonomi dan matawang Malaysia. Pada ketika itu, beliau berada di Argentina dan telah mengadakan beberapa mesyuarat tertutup bagi membincangkan bagaimana mahu mengatasi masalah serangan matawang yang menyaksikan krisis ekonomi melanda negara.

    Manurut buku berkenaan, tidak ada kata putus dapat di capai sehinggalah beliau terpaksa memanggil Tan Sri Nor Mohd Yakcop untuk terbang ke Argentina dalam tempoh 24 jam bagi mencari jalan menyelamatkan ekonomi Malaysia. Ini bukti jelas menunjukkan bahawa, beliau bukan seorang arkitek yang mampu membangunkan ekonomi Malaysia.

    Tidak dinafikan, beliau adalah seorang yang cukup licik berpolitik sehingga pernah digelar "Top Dog" oleh Allahyarham Zainuddin Maidin satu ketika dahulu. Namun dari segi perlaksanaan pembangunan ekonomi, beliau bukanlah yang terbaik jika tidak dibantu oleh mereka yang mahir dalam mengurus tadbir pembangunan ekonomi negara.

    Malangnya hari ini, kabinet Pakatan Harapan yang diketuainya dibarisi oleh mereka yang hanya tahu mengkritik tetapi tidak tahu bekerja. Sepatutnya, beliau tidak perlu runsing untuk memutar belitkan keadaan ekonomi semasa Malaysia sekiranya Menteri Kewangan hari ini, Lim Guan Eng benar-benar mahi dalam mengendalikan ekonomi.

    Namun, tidak ada walau satu pun yang mampu dibanggakan sepanjang Guan Eng menguasai Kementerian Kewangan. Mungkin baginya, sebaik sahaja punch card, kenyataan medianya wajib menyebut kononnya berlaku penyelewengan 1MDB, SRC International ataupun nama Datuk Seri Haji Mohd Najib. Jika tidak disebut sehari, maka tidak sahlah kerjanya.

    Langsung tidak ada pembentangan keberkesanan ekonomi, pelan jangka panjang dan pendek ekonomi Malaysia, mengembalikan keyakinan pelabur asing dan memastikan kedudukan ekonomi Malaysia kembali kukuh.

    Apa yang melucukan, baru-baru ini beliau ada mengumumkan kadar pelaburan asing (FDI) Malaysia meningkat dengan begtu baik. Hakikatnya, 60 peratus daripada peningkatan ini disumbangkan dari penjualan deretan aset milik kerajaan kepada pihak asing. Bukannya pelaburan baru asing seperti yang diutamakan oleh kerajaan BN sebelum ini.

    Jika diimbas sejenak, kedudukan ekonomi Malaysia mungkin bakal berhadapan dengan krisis yang teruk menjelang suku kedua atau ketiga tahun 2020. Malah, tidak keterlaluan untuk disebutkan, Malaysia mungkin mengikut jejak langkah Greece yang seluruh dunia ketahui sebagai sebuah negara yang muflis menjelang tahun 2023.

    Semua ini mungkin berlaku sekiranya tidak ada tindakan drastik untuk mengubah landskap ekonomi Malaysia dari terus merudum. Tidak ada walau satu media pun berani melaporkan bahawa indeks KLSE mengalami kerugian berterusan mencecah angka RM 2.86 bilion. Kira-kira 585 ribu orang hari ini sedang menganggur dan kenaikan inflasi ekonomi semakin membimbangkan.

    Inilah yang dinamakan Malaysia Baru. Masih ada lagi yang Rindu Zaman Tun lagi ke?
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Masih Rindu Zaman Tun Lagi Ke? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top