My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 19 July 2020

    Menteri Ekonomi Atau Tukang Ramal?



    Sejak Januari 2020, seluruh dunia dilanda panik akibat serangan Coronavirus yang bermula dari Pasar Basah Wuhan, China. Sejak itu, virus berkenaan tersebar keseluruh pelusuk dunia yang mengakibatkan rentak perjalanan ekonomi dunia terganggu di segenap aspek. Malah, tidak keterlaluan untuk menyatakan, seluruh dunia seumpama sebuah penjara atau kubu besar akibat serangan musuh yang tidak dapat di lihat dengan mata kasar.

    Tidak ada sebuah negara pun di dunia ini berani menjangkakan bila mereka mampu menjalani kehidupan seperti biasa. Negara kuasa besar dunia seperti Amerika Syarikat sendiri hampir lumpuh akibat serangan Covid 19. Begitu juga dengan Malaysia namun kita bertuah, insiden pertukaran kuasa pada penghujung Februari lepas memberikan kita kelegaan keluar dari sebuah kerajaan yang langsung tidak bertanggungjawab.

    Apabila kita menyentuh tentang keadaan ekonomi semasa, sudah tentu Malaysia turut terjejas dengan serangan Covid 19. Banyak perniagaan kecil dan sederhana cukup terjejas malah ada yang sudah gulung tikar setelah kegagalan memasarkan produk keluaran mereka. Lebih terkesan adalah sektor perlancongan dan perindustrian berat.

    Manakan tidak, sudahlah mahu mengimport bekalan asas turut mengalami kesukaran akibat pelbagai prosidur ketat dan masih lagi mengalami penutupan sempadan, untuk mengeksport barangan juga mengalami kesukaran kerana hampir seluruh dunia sedang mengalami penyusutan ekonomi yang dahsyat. Tidak banyak negara yang mampu bangkit semula dalam sektor ekonomi setelah pelbagai sektor perniagaan mengalami penyusutan mendadak.

    Menariknya, secara tiba-tiba, Menteri Ekonomi, Dato Seri Azmin Ali boleh mengeluarkan jangkaan bahawa ekonomi negara mampu berkembang antara 6 hingga 7 peratus menjelang tahun hadapan. Kenyataan ini pantas menarik perhatian bekas Ketua Setiuasan Perbendaharaan Negara, Tan Sri Dr Mohd Irwan Serigar yang melihat angka ini sebagai tidak munasabah dan tidak masuk akal.

    Dakwaan beliau ini ada asasnya kerana sewaktu negara sedang mengalami pertumbuhan ekonomi luar biasa di bawah kerajaan Barisan Nasional yang diketuai oleh Dato Seri Mohd Najib, Bank Dunia mengunjurkan Kadar Pertumbuhan Ekonomi Malaysia berada di sekitar 5.4 hingga 5.9 peratus menjelang suku kedua 2019. Akan tetapi, bencana politik yang berlaku pada Mei 2018 menyaksikan jangkaan ini jatuh sehingga ke paras 4 hingga 4.2 peratus.

    Dengan segala kerosakan, pinjaman tanpa memberi faedah kepada negara serta lambakan hutang yang mencecah 55 peratus kadar hutang negara, unjuran 6 hingga 7 peratus ini tidak lebih dari sekadar ramalan seorang yang tidak mengambil kira keadaan ekonomi semasa negara dan dunia.

    Saban tahun, Bank Dunia akan menilai kekuatan ekonomi sesebuah negara dan merekalah yang memberi unjuran berkenaan dalam laporan tahunan mereka. Dari sini, para pelabur asing akan mengguna pakai unjuran yang dibuat oleh Bank Dunia sebagai langkah persediaan untuk membuat pelaburan jangka pendek dan jangka panjang kepada sesebuah negara.

    Pada ketika negara masih terkial-kial keluar dari ancaman Covid 19, pada perkiraan pemerhati ekonomi, andai Malaysia mampu mencecah angka 5 peratus menjelang suku kedua tahun hadapan, ianya sudah boleh dianggap sebagai kejayaan. Negara jiran, Singapura sendiri menjangkakan unjuran perkembangan ekonomi mereka tahun hadapan agak mendatar diantara 4.2 hingga 4.5 peratus sahaja.

    Disinilah timbul persoalan, dari mana Azmin memperoleh angka 6 hingga 7 peratus unjuran perkembangan ekonomi semasa negara untuk tahun hadapan? sedangkan kita pada era kegemilangan pun hanya mampu diunjurkan pada 5.4 hingga 5.9 peratus, apatah lagi negara baru sahaja melangkah keluar dari dua era kegelapan ekonomi iaitu era hitam pemerintahan 22 bulan Pakatan Harapan dan era serangan musuh ghaib, Covid 19.

    Benar, kita memerlukan pelaburan asing dalam skala besar bagi menaikkan semula sektor ekonomi negara. Langkah kerajaan yang menggalakkan rakyat berbelanja barang keluaran dalam negara serta menggalakkan rakyat keluar melancong di dalam negara mampu mencairkan ekonomi dari terus membeku. Setidak tidaknya, ekonomi kita masih mampu diselamatkan oleh rakyatnya sendiri dengan kerjasama kerajaan yang menyalurkan pelbagai bantuan secara one off kepada rakyat.

    Namun, langkah tukang ramal tanpa merujuk mereka yang jauh lebih arif terhadap perkembangan ekonomi semasa dunia dilihat bukanlah satu tindakan yang bijak. Beliau sepatutnya sedar, beliau menguruskan ekonomi sebuah negara, bukan lagi menguruskan ekonomi sebuah negeri. Unjuran seperti ini sebenarnya tidak realisitik dan mungkin akan menimbul lebih banyak keraguan buat pelabur asing untuk melabur kedalam negara.

    Katakan unjuran ini tepat, bagi para pelabur dan rakyat, sudah tentu kita gembira. Bagaimana pula tidak tepat? Sudah tentu unjuran seperti ini dianggap satu lagi penipuan kerajaan terhadap pelabur asing dan akan menyebabkan pelabur hilang keyakinan terhadap cara pengurusan ekonomi negara.

    Kita perlu realistik. Selepas mengharungi dua era gelap, mungkin jauh lebih baik andai angka yang dikeluarkan untuk tahun hadapan jauh lebih rendah. Mungkin pada sekitar 4.7 hingga 5 peratus. Setidak-tidaknya ia masih dalam kemampuan kita mengejarnya. Bukan memberi angka tinggi tetapi tidak mampu digapai. Itu bukan unjuran ekonomi tetapi tidak lebih dari sekadar tukang ramal yang mahu meyakinkan pelanggan sedangkan ramalannya tidak tentu tepat atau tidak.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Menteri Ekonomi Atau Tukang Ramal? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top