My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 19 July 2020

    UEC Bukan Tiket Lepas Bebas!



    Secara tiba-tiba kisah mengenai kemungkinan kerajaan Perikatan Nasional akan mengiktiraf UEC kembali menjadi sebutan ramai. Semuanya gara-gara dakwaan Dong Zhong yang mendakwa, Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yasin bakal memberi pengiktirafan kepada UEC hasil daripada pertemuan yang berlangsung sebelum ini.

    Dakwaan ini pantas dinafikan oleh Tan Sri Muhyiddin dan secara tegas menyatakan, kerajaan tidak ada sebab untuk mengiktiraf pemilik sijil UEC diserap masuk kedalam agensi kerajaan tanpa perlu melepasi perperiksaan yang diiktiraf seperti SPM mahupun STPM.

    Hal ini sebenarnya sudah lama menjadi sebutan dan pelbagai andaian timbul hasil daripada kenyataan-kenyataan liar seumpama ini. Sebenarnya, perkara ini boleh diselesaikan sekiranya Dong Zhong akur akan syarat yang ditetapkan oleh kerajaan iaitu setiap pemilik sijil UEC perlu mengambil SPM dan STPM sebagai syarat utama untuk diiktiraf memasuki IPTA atau mana-mana agensi kerajaan.

    Pada masa yang sama, wujud pula andaian bahawa segala konflik ini sebenarnya wujud akibat kewujudan Sekolah-Sekolah Jenis Kebangsaan. Secara jujurnya, saya tidak merasakan sekolah-sekolah ini menjadi punca kepada semua ini. Kenyataan ini bersandarkan kepada apa yang terkandung di dalam Perlembagaan Negara bagi melindungi hak dan kepentingan orang Melayu di negara ini.

    Baiklah, mari saya bawa sebentar apa yang terkandung di dalam Perkara 12, Bahagian II Perlembagaan Persekutuan. Dalam Perkara 12 ada menyebut dengan jelas tidak ada sebarang dsikriminasi terhadap mana-mana warganegara semata-mata atas alasan ras, agama, keturunan atau tempat lahir bagi menduduki pentadbiran mana-mana institusi pendidikan samada di peringkat pentadbiran atau penerimaan masuk mana-mana murid ke institusi pendidikan.

    Dalam Perkara 12.2 ada jelas menyebutkan mana-mana kumpulan agama berhak menubuhkan dan menyelenggara institusi-institusi pendidikan bagi pendidikan kanak-kanak dalam kumpulan agama itu sendiri. Dalam Perkara 152 Bahasa Kebangsaan pula ada menyebut, Bahasa kebangsaan adalah Bahasa Melayu. Atas alasan inilah kenapa pihak Dong Zhong perlu akur pada arahan kerajaan yang mana setiap calon-calon lepasan UEC perlu lulus dengan kepujian dama bahasa Kebangsaan.

    Namun begitu, dalam Perkara 152 (1)(a) ada jelas menyebut, tidak ada seorang pun dilarang dari menuturkan bahasa selain dari Bahasa Kebangsaan termasuk belajar atau diajar bahasa berkenaan. Ini sudah tentu dapat menjelaskan kewujudan Sekolah Sekolah Jenis Kebangsaan ini bukan satu kesalahan atau melanggar Perlembagaan Persekutuan. Kewujudan mereka sah dan kita tidak boleh sewenang-wenangnya mendesak penutupan semua sekolah jenis kebangsaan ini.

    Malah, jika kita lihat semula definasi Melayu itu sendiri jelas membawa maksud seseorang yang bertutur dalam Bahasa Melayu, berbusana Melayu Asli, dan mengamalkan kebudayaan dan adat resam Melayu itu sendiri. Bayangkan andai kaum-kaum lain mampu bertutur dalam Bahasa Melayu, berbusana Melayu asli dan turut mengamalkan adat resam Melayu. Walaupun mereka dilahirkan sebagai kaum Cina atau India, mereka juga berhak untuk mendakwa diri mereka Melayu setelah segala syarat am KeMelayuan itu sendiri berjaya dipenuhi oleh mereka.

    Justeru, biarlah wujud sekolah-sekolah berkenaan kerana setidak-tidaknya identiti KeMelayuan yang kita warisi sejak sekian lama kekal terpelihara oleh anak-anak Melayu itu sendiri. Cuma perlu ditekankan, Dong Zhong tidak boleh mengeluarkan andaian atau meminta sesuatu yang tidak selari dengan Perlembagaan Negara hanya kerana memperjuangkan lepasan sijil UEC.

    Saya fikir, tidak ada seorangpun tidak kira apa jua kaum boleh lepas begitu sahaja tanpa perlu mengambil perperiksaan yang diiktiraf oleh kerajaan dan standard pembelajaran negara ini. Tidak ada salahnya untuk mengambil UEC namun mereka juga perlu mempunyai kelulusan dalam SPM atau STPM sebelum boleh diserap masuk kedalam IPTA mahupun bekerja di sektor kerajaan. Tiada sesiapa pun terkecuali.

    Untuk sekarang, setidak-tidaknya kita perlu bersyukur yang kerajaan tidak tunduk kepada pengendali Sekolah-Sekolah Jenis Kebangsaan ini untuk mengiktiraf UEC. Bayangkan jika kerajaan Pakatan Harapan yang dikuasai DAP masih menerajui negara. Tidak mustahil UEC diiktiraf sebagai salah satu sijil yang disahkan oleh kerajaan, perkara yang sama sekali melanggar Perkara 152, Perlembagaan Negara.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: UEC Bukan Tiket Lepas Bebas! Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top