My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 8 November 2015

    SEPULUH PEMBUNUH PALING KEJAM DALAM SEJARAH DUNIA - SIRI 1

    Baru-baru ini, negara dikejutkan dengan pembunuhan kejam di Jalan Pahang-Cameron Highland di Tapah. Mengikut laporan, 4 orang masa setakat ini telah disahkan dibunuh dilokasi kejadian manakala kehilangan 2 orang lagi di kawasan berkenaan turut dikaitkan dengan keluarga berkenaan.

    Kejadian ini mengimbau semula kes pembunuhan kejam Mona Fendi dan apa yang berlaku keatas jutawan kosmetik, Allahyarham Datuk Sosilawati Lawiya berserta 3 orang pembantunya yang lain. Namun, ini bukanlah yang pertama berlaku didunia ini. Berikut adalah 10 orang pembunuh paling kejam yang direkodkan dalah sejarah ketemadunan manusi moden.

    1. Abdullah Catli

    Pembunuh dari Turki ini merupakan ketua kumpulan nasionalis Grey Wolves pada tahun 1970-an. Antara kejadian yang paling diingati adalah tindakan dia bersama beberapa kuncu-kuncunya yang lain bertindak membunuh dengan kejam 7 orang pelajar yang dipercayai mendokong fahaman komunis dengan cara mengikat dan mengelar mereka satu persatu.

    Pada 1981, Abdullah dipercayai memberi arahan rahsia kepada Mehmet Ali Agca yang juga ahli kumpulan Grey Wolves untuk membunuh Pope John Paul II. Dua tahun kemudian, Abdullah dan Mehmet ditahan kerana cubaan membunuh seorang wartawan. Namun demikian, Abdullah dibebaskan.

    Namun demikian, penahanan Abdullah memberi seribu rahmat kepada beliau. Sebaik dibebaskan, pihak berkuasa Turki telah merekrut dia didalam Agensi Perisikan Turki dimana peranannya yang paling diingati adalah menghancurkan gerakan ahli Gerakan Pembebasan Armenia. Sebagai upah, dia hanya dibayar dengan heroin. Dengan bekalan heroin yang banyak, dia mengatur penyeludupan dadah ke Perancis dan Switzerland.

    Dia pernah ditahan di Perancis pada tahun 1984 dan sekali lagi ditahan di Switzerland pada tahun 1988. Sebaik diusir pulang oleh pihak berkuasa Switzerland pada tahun 1990, dia dilaporkan bekerja dengan Polis Turki dan tugas utamanya adalah menjadi pembunuh upahan terhadap ahli dan pemimpin Parti Pekerja Kurdistan yang pada ketika itu menuntut hak mewujudkan sebuah negara Kurdistan,

    Modus operandinya cukup mudah, menipu wang mereka, menculik kemudian dibunuh dengan kejam. Pada 1996, dia akhirnya menemui ajal dalam satu kemalangan jalanraya. Kematiannya menimbulkan perdebatan dikalangan pemimpin Turki kerana dia maut bersama-sama pegawai polis berpangkat tinggi dan seorang Ahli Parlimen Turki walaupun pada ketika itu dia menjadi buruan utama polis Turki. Dianggarkan, seramai 4,000 orang menemui ajal dari tangan dia sendiri.

    2. John Childs

    Dalam sejarah British moden, nama John Childs sentiasa dikenang sebagai pembunuh upahan yang paling banyak meragut nyawa dalam sejarah. Ketika ditemubual oleh seorang wartawan dipenjara mengenai pembunuhan yang dilakukannya, beliau hanya ketawa menyahut soalan demikian.

    Pembunuhan pertama yang dilakukan oleh Childs dilaporkan pada November 1974. Dia dilaporkan membunuh ahli perniagaan, George Brett dengan menggunakan sub mesingan dengan upah 1,800 pound. Dia kemudiannya menerima upah sebanyak 4,000 pound untuk membunuh Fred Sherwood yang merupakan pengurus rumah kebajikan, dengan hanya menggunakan tukul kayu. Apabila melihat Fred dalam keadaan nazak, Childs
    menembak mangsanya tepat didahi Fred.

    Namun begitu, semua mangsa pembunuhan Childs langsung tidak ditemui. Ketika membuka semula rahsianya, beliau menceritakan bagaimana beliau mencincang mayat semua mangsanya sebelum dimasukkan kedalam mesin pengisar industri dan membakarnya. Ada juga dakwaan mengatakan, dia turut memakan mayat berkenaan. Dari kisah inilah Hollywood membuat sebuah kisah yang meletup dipasaran yang diberinama Silent of the lamb.

    3. Stretko Kalinic

    Kalinic direkodkan sebagai seorang ahli kumpulan Zemun Clan yang aktif diantara tahun 200 hingga 2003. Kumpulan ini bertapak di Eropah Tenggara dan merupakan cabang bagi kumpulan Mafia di Serbia. Walaupun terdapat beberapa orang pembunuh upahan yang aktif dalam kumpulan berkenaan, namun nama Kalinic pastinya diingati sebagai manusia paling kejam dalam kumpulan ini.

    Kalinic mendapat nama samaran "the beast" berikutan kegemaran utamanya iaitu mencerai beraikan anggota badan mangsa pembunuhannya. Beliau pernah membunuh seorang lelaki hanya semata-mata nilai persahabatan didalam kumpulan itu tanpa menerima walau 1 sen pun bayaran.

    Kejadian pembunuhan yang kekal salam ingatan adalah pembunuhan Milan Jurisic pada tahun 2006. Milan telah dibelasah oleh Kalinic dan beberapa rakannya hanya kerana dituduh menjadi penyampai maklumat kepada pihak polis.

    Milan dilaporkan dibelasah tanpa henti selama 8 jam secara bergilir-gilir. Disaat sedang nazak, Kalinic mengelar seluruh badan Milan dan mencucuhkan api disetiap luka berkenaan. Sebaik Milan menemui ajal, Kalinic dan beberapa orang rakannya, mencincang mayat berkenaan dengan sebahagian mayat berkenaan dihapuskan. Ada beberapa bahagian badan Milan dimasak dan dimakan manakala kulit muka disiat dan dijadikan topeng untuk hari Halloween.

    Pada tahun 2003, Zemun Clan telah membunuh Perdana Menteri Serbia, Zoran Djindjic dan Kalinic dilapporkan antara dalang utama pembunuhan berkenaan. Dia dijatuhkan hukuman penjara selama 30 tahun tanpa kehadirannya di sebuah mahkamah di Serbia. Pada 2010, Kalinic akhirnya berjaya ditangkap namun pernah cuba untuk melarikan diri pada tahun 2012. Usahanya nyata menemui kegagalan dan Kalinic beserta rakannya berjaya ditangkap semula.

    4. Christopher Flannery

    Ramai dikalangan penduduk Australia menggelarkan Flannery sebagai "Mr. Rent A Kill". Dia dianggap sebagai penjayah sepanjang hayat bermula pada usia 14 tahundengan jenayah pecah rumah dan mencuri kereta. Pada penghujung karier pembunuhnya, dia dibayar sebanyak $A10,000 untuk satu-satu pembunuhan.

    Pada 1979, Flannery bekerja sebagai pengawa kelab malam di Melbourne. Dari sinilah karier pembunuh bersirinya bermula dengan pembunuhan pertamanya dilakukan keatas peguam Roger Wilson dengan upah $A35,000. Dia dilaporkan menculik Wilson, membawa Wilson kedalam hutan, menyeksa semahu-mahunya kemudian membunuh. Flannery juga dilaporkan telah melupuskan mayat Wilson  dengan cara mencincang mayatnya dan ditanam di beberapa tempat di hutan berkenaan.

    Flannery pernah ditahan sebaik kehilangan Wilson dilaporkan namun dibebaskan kerana kekurangan bukti. Namun ketika melangkah keluar dari mahkamah, dia kembali ditahan diatas tuduhan pergaduhan lima penjuru yang menyaksikan Flennery berjaya membunuh 13 orang pesaingnya dengan upah $A50,000.

    5.  Frank Schweihs

    Masih ingat keatas kematian "Angle of Hollywood", Marilyn Monroe? Ramai yang mempercayai Marilyn Monroe menemui ajalnya dengan membunuh diri. Namun hasil siasatan yang dilakukan oleh oleh pihak berkuasa Amerika menemui kisah yang cukup mengejutkan. Monroe sebenarnya telah dibunuh dan pembunuh yang melakukannya ialah, Frank Schweihs.

    Dikenali sebagai "The German, beliau pernah disifatkan oleh penguatkuasa undang-undang Chicago sebagai seorang pembunuh kejam yang dilahirkan dari neraka yang sanggup mencabut nyawa sesiapa sahaja hanya dengan satu arahan.

    Dengan "trademark", apa yang kamu buat, itu yang kamu akan dapat sebelum membunuh, dia sentiasa menjadi suspek utam keatas setiap pembunuhan yang dia lakukan namun tidak pernah disabitkan keatas setiap pertuduhan kecuali hanya satu sahaja kes pembunuhan.

    Kes pada Disember 1962 adalah penyebab dia akhirnya disabitkan kesalahan membunuh. Teman wanita Scheweihs yang berusia 18 tahun telah didapati maut. Pada awalnya dia tidak disabitkan dengan kesalahan berkenaan, namun kesilapan dia yang memberi kenyataan bercanggah mengakibatkan segala-galanya terbongkar dimana dia menyusun plot pembunuhan berkenaan seolah-olah teman wanitanya membunuh diri.

    Dalam satu pengakuan bertulis Schweihs, dia memberitahu bagaimana dia membunuh Marilyn hanya atas satu arahan yang diterimanya melalui satu panggilan daripada "Mr Black" dan merancang plotnya sama seperti apa yang dilakukan terhadap teman wanitanya. Tiga bulan kemudian, dunia ditipu oleh Amerika dengan kononnya Marilyn menemui ajalnya dengan membuh diri.

    Bersambung....

    JMKMJ
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: SEPULUH PEMBUNUH PALING KEJAM DALAM SEJARAH DUNIA - SIRI 1 Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top