My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 29 November 2018

    ICERD : Malayan Union Di Era Malaysia Baru



    Rasanya, tidak ada sesiapa pun mampu untuk memadamkan kisah bagaimana penjajah British cuba untuk menjadikan bangsa Melayu menjadi hamba abadi kepada pihak penjajah menerusi pengenalan Malayan Union. Sejarah telah mencatatkan bagaimana kebangkitan kaum Melayu menentang usul gila penjajah ini dari dilaksanakan di Tanah Melayu.

    Untuk rekod, Malayan Union ini adalah satu bentuk gabungan Negeri-Negeri Selat dengan Singapura di kecualikan. Sistem Malayan Union ini lebih banyak berpusat kepada Gabenor Malayan Union yang dilantik oleh Penjajah British dengan kuasa Raja-Raja Melayu hanya merangkumi adat istiadat kaum Melayu dan prihal melibatkan agama Islam sahaja.

    Ini membawa maksud, Raja-Raja Melayu hilang pegangan dan hak mereka mengurus tadbir Tanah Melayu. Dalam hal ini, kaum Melayu juga boleh dikatakan tidak mempunyai ruang untuk mengurus tadbir tanahair sendiri. Sebaliknya, semua urusan terletak di tangan Gabenor yang dilantik oleh British.

    Inilah yang membangkitkan kemarahan kaum Melayu sehingga menyaksikan berlakunya tunjuk perasaan bagi membantah perlaksanaan sistem penaklukan menyeluruh di Tanah Melayu. Ironinya, pada tahun berkenaan jugalah sebuah parti unggul orang Melayu di tubuhkan iaitu United Malay Native Organisation (UMNO).

    Lebih 70 tahun sudah berlalu, siapa sangka, sistem Malayan Union yang ditentang hebat kaum Melayu ini kembali muncul namun kini namanya sudah berubah. International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination (ICERD) adalah satu bentuk reformasi hak samarata kaum tanpa mengira agama yang telah diperkenalkan oleh barat.

    Berlandaskan pada alasan Hak Asasi Manusia, ICERD ditakrifkan sebagai penghapusan segala bentuk diskriminasi kaum dan menggalakkan mereka yang menyertai ICERD menyamaratakan hak semua kaum. Jika kita mengambil masa untuk menyelusuri sedikit sejarah, ICERD adalah kesinambungan Racial Equality Proposal yang ditandatangani oleh Blok Negara Perikatan pada tahun 1919.

    Di Malaysia, cadangan perlaksanaan ICERD ini sebenarnya pernah cuba dibangkitkan pada tahun 2012 oleh beberapa NGO yang belandaskan Human Right. Namun, setahun kemudian, UMNO dan Barisan Nasional mengambil keputusan untuk menolak cadangan ini kerana menghormati kontrak sosial yang telah ditandatangani pada tahun 1956.

    Hari ini, setelah Pakatan Harapan mengambil alih tampuk pemerintahan, nampaknya mereka benar-benar cuba mengambil kesempatan keatas kuasa yang mereka miliki. Justeru, ICERD yang telah pun ditolak oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini kembali di bangkitkan dan ianya telah mencetuskan polemik yang dilihat telah menimbulkan ketegangan antara kaum.

    Baiklah, mari kita lihat sejenak kontrak sosial yang telah dipersetujui bersama oleh tiga kaum utama di Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India. Harus ditekankan bahawa Malaysia pada asalnya dikenali sebagai Tanah Melayu sebelum ditukar kepada Malaya dan seterusnya Malaysia.

    Sudah namanya pun Tanah Melayu, sudah tentu Semenanjung ini adalah milik kaum Melayu. Namun atas rasa toleransi yang amat tinggi, kaum Melayu mengizinkan kaum lain juga turut tinggal bersama dalam keadaan harmoni dan membentuk rakyat Malaysia yang mengamalkan kepelbagaian agama, sosio budaya dan adat resam masing-masing.

    Justeru, apabila kaum yang diterima tinggal bersama mula menuntut hak yang sama sekali bukan milik mereka pada asalnya, sudah tentu ia suatu perkara yang pelik bukan?

    Mari kita lihat contoh mudah ini. Terdapat sebuah rumah yang didiami oleh satu keluarga. Pada suatu hari, terdapat beberapa orang memohon untuk tinggal bersama atas beberapa sebab. Setelah beberapa generasi, secara tiba-tiba, mereka yang pada mulanya berhajat untuk berlindung, secara tiba-tiba menuntut untuk menjadi tuan rumah dan tuan tanah. Adakah ini suatu perkara yang normal?

    Perlu ditegaskan di sini bahawa, sekiranya kerajaan hari ini mengekalkan pendirian mereka untuk melaksanakan ICERD pada suatu hari nanti setelah Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir sendiri menyatakan kerajaan menangguhkan dahulu perlaksanaan ICERD di negara ini, kuasa Raja-Raja Melayu dan kaum Melayu sendiri di atas tanahair sendiri akan terhapus dengan sendirinya.

    Lebih buruk lagi, kaum-kaum Bumiputera Semenanjung, Sarawak dan juga Sabah akan turut terkesan kerana mereka juga akan kehilangan hak keatas tanah yang selama ini menjadi milik mereka. Inilah yang telah menimbulkan kemarahan ramai terhadap ICERD ini.

    Ini bukan satu perkara yang boleh dijadikan perkara mainan. Sudah beberapa kali Ahli Parlimen Pakatan Harapan cuba memperlekehkan hak Ketuanan Melayu di atas tanahair mereka sendiri. Andai hak sebagai tuan atas tanah sendiri pun mereka cuba tamatkan, bagaimana pula nasib anak cucu kita kelak? Adakah kita mahu hidup tanpa identiti Melayu atas tanahair sendiri?

    Maka benarlah pendapat beberapa orang pemerhati neutral politik yang melihat ICERD ini adalah jelmaan semula Malayan Union di Tanah Melayu. Namun kali ini skopnya lebih meluas. Ianya turut melibatkan kaum Bumiputera Semenanjung, Sarawak dan Sabah yang mungkin akan kehilangan kuasa dan jati diri atas tanahair sendiri.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: ICERD : Malayan Union Di Era Malaysia Baru Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top