My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 29 November 2018

    Selamat Datang UMNO Celup Ke Sarawak...



    Sejak sekian lama, Sarawak adalah salah sebuah negeri yang sentiasa cuba ditakluki oleh parti-parti politik pembangkang yang diketuai oleh DAP. Ada sahaja usaha mereka lakukan samada menghasut kebencian terhadap pemimpin utama negeri sehinggalah sanggup menaja pergerakan menuntut kemerdekaan Sarawak dari Semenanjung.

    Sehinggalah akhirnya Pakatan Harapan berjaya membentuk sebuah kerajaan setelah menumbangkan Barisan Nasional pada Pilihan Raya Umum ke 14 yang lalu, Sarawak masih kekal berada di tangan Barisan Nasional sehinggalah akhirnya PBB mengetuai SUPP, PRS dan SPDP bertindak memisahkan diri dengan Barisan Nasional dan membentuk Gabungan Parti Sarawak (GPS).

    Maka bergeraklah GPS kekal mentadbir Sarawak dari anak kelahiran Sarawak itu sendiri. Namun, itu tidak mematahkan semangat Pakatan Harapan terutamanya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) untuk cuba memecahkan monopoli GPS di Sarawak setelah DAP dan PKR dilihat terkial-kial mencari formula menumbangkan PBB dan sekutunya.

    Pada 1 Disember nanti, bertempat di Bintulu, PPBM akhirnya secara rasmi tertubuh di Sarawak. Menerusi beberapa poster yang bertebaran di laman sosiap Facebook hari ini, di beritakan, Pengerusi dan Presiden PPBM akan turun ke Bintulu untuk merasmikan penubuhan PPBM di Sarawak.

    Untuk sedikit rekod, sejak dari awal penyertaan Sarawak kedalam Persekutuan Malaysia pada tahun 1963, UMNO tidak di benarkan tertubuh di Sarawak kerana teras perjuangan UMNO dan PBB di lihat sama dan dikhuatiri akan meminggirkan parti local. Justeru, kekallah PBB bersama beberapa parti pribumi yang lain mentadbir Sarawak atas kapasiti anak kelahiran itu sendiri.

    Mungkin bagi golongan muda pengamal WeChat mahupun bagi mereka yang begitu taksubkan Tun Dr Mahathir mahupun berhaluan kiri, PPBM adalah sebuah parti baru dengan acuan baru dan dipimpin oleh mereka yang cukup berpengalaman di dalam politik. Pastinya mereka mahukan arus perubahan baru di Sarawak setelah sejak sekian lama ditadbir oleh PBB dan sekutu politiknya.

    Sukalah diingatkan kepada kelompok dan golongan buta sejarah ini, PPBM adalah sebuah parti yang menciplak hampir keseluruhan penubuhan UMNO samada dari segi perlembagaan, warna parti mahupun acuannya. Paling utama, kesemua pemimpin utama parti ini adalah bekas-bekas ahli UMNO yang kecewa kemahuan mereka tidak dilayan oleh UMNO.

    Justeru, penubuhan PPBM di Sarawak ini samalah ertinya dengan mengimport UMNO ke Sarawak, sesuatu yang tidak pernah diizinkan oleh pentadbiran Sarawak sejak sekian lama. Cuma yang membezakan adalah, UMNO hari ini berada di blok pembangkang manakala PPBM pula berada di blok kerajaan.

    Sukalah ditanyakan kepada rakyat Sarawak terutama mereka yang amatmenyintai Bumi Kenyalang ini. Adakah sudah hilang pendirian rakyat Sarawak yang menolak sama sekali kehadiran UMNO ke Sarawak? Adakah mereka ini lupa selama 22 tahun Pengerusi PPBM ini menjadi Perdana Menteri, Sarawak dipinggirkan dengan begitu teruk sekali sehingga Sarawak ketinggalan dari segi pembangunan ekonomi dan infrastruktur?

    Lupakah mereka bagaimana peruntukan RM 4 bilion sahaja disediakan kepada Sarawak pada pembentangan Bajet yang lepas? Andai ada yang menyatakan, Menteri Kewangan itu datangnya dari DAP, adakah mereka lupa bahawa Perdana Menteri hari ini datangnya dari PPBM, parti klon UMNO yang ingin dibawa masuk ke Sarawak menerusi Bintulu?

    Paling utama, ingin ditanyakan kepada kelompok pentaksub Tun Dr Mahathir, PPBM dan mereka yang berhaluan kiri ini, adakah hasil bumi Sarawak seperti Petroleum kini sudah menjadi hak milik sepenuhnya negeri Sarawak? Adakah masalah negeri diambil peduli oleh Pengerusi PPBM ini?

    Perlu diingatkan kepada semua anak-anak Sarawak, dalam beberapa ucapan yang dibuat oleh bekas Ketua Menteri Sarawak, Allahyarham Tan Sri Haji Adenan Satem, Allahyarham kerap kali berkata, jagalah Sarawak seperti menjaga diri kita sendiri. Bukankah itu pesanan yang sepatutnya disemat di hati dan nurani setiap seorang anak Sarawak yang menyintai negeri mereka?

    Janganlah diulangi kesilapan warga Semenanjung yang memberi kepercayaan kepada satu pakatan yang menjanjikan bulan dan bintang yang diketuai oleh Pengerusi PPBM ini namun hakikatnya, setiap hari bau hamis dan hancing sahaja dihidangkan buat rakyat.

    Bersyukurlah bahawasanya hari ini, Sarawak ditadbir oleh anak jati Sarawak sendiri yang sentiasa mendengar dan melihat setiap satu masalah yang dihadapi oleh warganya. Mana mungkin anakanda kepada Almarhum Tun Abang Haji Openg ini mahu melihat negeri kesayangannya hancur berkecai dan tidak ditadbir urus dengan baik. Renung-renungkanlah...
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Selamat Datang UMNO Celup Ke Sarawak... Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top