My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 13 July 2023

    ANTARA LOGIK DAN GILA




    Beberapa hari lepas, Jabatan Komunikasi dan Komuniti ada menerbitkan sebuah poster yang memaparkan cadangan perbelanjaan sebulan bersandarkan kepada harga barangan yang mereka sendiri senaraikan.

    Menariknya, sebaik poster berkenaan diterbitkan, ianya mendapat kecaman orang ramai. Manakan tidak, anggaran perbelanjaan yang diunjurkan adalah RM 391 sebulan dengan harga ayam dianggarkan RM 18.80 sekilo dengan dicadangkan dua ekor ayam setiap bulan untuk satu keluarga. Paling mencuri tumpuan adalah harga gas yang dianggarkan bernilai RM 19.90 setong. Walaupun gas berkenaan memang wujud, tetapi bukan dalam kuantiti yang banyak kerana di pasaran hari ini, harga setong gas adalah RM 29.

    Jika mahu menyenaraikan apa yang telah disenaraikan oleh pereka grafik Jabatan Komunikasi dan Komuniti ini, ianya jelas sama sekali langsung tidak masuk akal.

    Manakan tidak, apa yang disenaraikan itu langsung tidak masuk akal. Bagaimana boleh diterima akal kerana senarai itu langsung tidak memasukkan deretan rempah, garam, gula dan sebagainya. Itu juga adalah senarai barangan keperluan dapur. 

    Lebih gila lagi, bagaimana pula jika sesebuah keluarga itu mempunyai anak yang ramai? Adakah setiap ahli keluarga hanya makan secubit atau sejemput hanya bagi mengalas perut agar tidak lapar? 

    Sepatutnya, sebuah jabatan penerangan seperti JKOM ini perlu menerangkan bagaimana mahu membantu rakyat dalam berbelanja disaat harga barang keperluan semakin lama semakin naik.

    Mungkin JKOM wajar menghubungi deretan pasaraya besar bagi membandingkan harga harga keperluan asas sebelum melakukan hebahan harga barangan yang berpatutan serta tidak menekan rakyat. Disamping itu JKOM juga berperanan dalam memastikan hebahan harga siling barangan asas supaya rakyat tidak tertipu dengan kenaikan mendadak harga barang hari ini.

    Usah salahkan rakyat bila rakyat sendiri mencemuh apa yang cuba dihebahkan oleh JKOM ini. Kalian sendiri yang cari hal bukan rakyat yang sengaja bangkit melawan. Jangan terlalu syok sendiri dengan kuasa sehingga tergamak mempermainkan keperluan rakyat.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: ANTARA LOGIK DAN GILA Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top