My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 16 July 2023

    "HANTU" SANUSI




    Senario politik negara hari ini memang agak melucukan. Ada sahaja watak baru muncul bagi menghiasi dan mewarnai politik negara dengan pelbagai kenyataan mahupun tindak tanduk yang mencuit hati. Hari ini, nama Menteru Besar Kedah, Datuk Seri Sanusi Md Nor kerap kali disebut oleh semua pihak samada dari pemerhati politik sehingga pemimpin atasan.

    Ada yang melabelkan beliau sebagai pemimpin kasar. Ada yang menggelarkannya sebagai pemimpin "loqlaq". Ada yang menganggap beliau sebagai hero. Ada yang menganggap beliau sebagai attention seeker. Walau apa pun tanggapan ramai terhadapnya, beliau kekal dengan cara beliau sendiri dan tidak peduli apa kata orang. 

    Apa yang menarik untuk diperkatakan, dengan karektor beliau yang agak kasar di pentas ceramah politik, ianya jelas berjaya menarik perhatian semua lawan politiknya dan lawan Perikatan Nasional (PN) dengan menumpukan serangan politik hanya kepadanya.

    Ini sekaligus berjaya membebas dan melepaskan kesemua pemimpin tertinggi PN bagi meneruskan agenda politik masing masing. Malah, tindakan beliau yang rela menjadi punching bag demi memastikan PN mampu bergerak dengan lebih tersusun merupakan salah satu seni politik yang tidak ramai mampu untuk dilakukan oleh pemimpin generasi hari ini.

    Hari ini, apa sahaja ulasannya akan menarik perhatian para pemimpin lawan. Malah, hampir kesemua mereka siap sedia menunggu apa pula ulasannya hari ini demi memastikan mereka mempunyai modal politik untuk di bicarakan dihadapan para penyokong masing masing.

    Sebelum ini, Datuk Seri Haji Mohamad Sabu adalah salah seorang pemimpin yang sanggup menjadi punching bag lawannya demi memastikan pemimpin sekutu beliau bebas merencanakan gerak kerja politik. Kali ini seni ini diwarisi oleh Sanusi yang mana agak menarik untuk dilihat, kedua duanya datang dari asas politik PAS.

    Itulah yang dinamakan "hantu politik". Apa sahaja kenyataan yang keluar dari mulut beliau akan menghantui lawan politiknya. Seni politik ini sudah lama tidak di praktikkan di pentas tertinggi. Hari ini, kita saksikan "hantu" Sanusi membayangi gerak kerja politik lawannya sehingga apa sahaja yang keluar dari mulutnya akan menjadi bahan politik lawan. 
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: "HANTU" SANUSI Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top