My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 18 July 2023

    MENANG PERCUMA?




    Sekitar Jam 3 pagi tadi, disaat ramai orang sedang lena tidur, Pengarah Pilihan Raya Perikatan Nasional merangkap Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Sanusi Md Nor di tahan di sebuah hotel di ibu negara atas pertuduhan di bawah Akta Hasutan. 

    Ini gara gara kata-katanya di sebuah ceramah politik di Selayang baru baru ini yang seolah olah mempertikaikan kebijaksanaan Paduka Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah melantik Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Amirudin Shari.

    Penahanan ini pantas menarik perhatian ramai kerana ianya dilakukan sekitar jam 3 pagi yang mana ramai mempersoalkan, apa keperluan menahan beliau seperti seorang penjenayah tegar atau pengganas mahupun seperti seorang penyeludup atau pengedar dadah. 

    Ramai yang berasakan, beliau tidak ada masalah untuk hadir di mana mana balai polis berdekatan bagi memudahkan urusan pendakwaan terhadap beliau. Malah waran tangkapan dan waran yang mengkehendakkan beliau hadir ke mahkamah juga boleh diserahkan secara terbuka. Ramai yakin beliau tidak akan membantah.

    Namun, apa yang berlaku awal pagi tadi sudah tent akan dipolitikkan oleh semua pihak. Benar, beliau agak celupar bila mempersoalkan hak seseorang Sultan melantik Menteri Besar bagi mewakili Baginda dalam urusan sesebuah negeri. Akan tetapi, menjelang Pilihan Raya enam buah negeri yang akan berlangsung kurang 3 bulan lagi, apa yang telah berlaku awal pagi tadi seolah olah memudahkan gerak kerja kempen PN.

    Saya pernah menulis tentang kesanggupan Sanusi menjadi punching bag PN. Walaupun ucapan beliau di Selayang tempoh hari datang dari keseronokan beliau berucap, namun perlu diingat, beliau juga turut sedar sebarang implikasi yang akan menimpa diri beliau. Beliau juga sudah tentu tahu sebarang tindakan yang diambil terhadapnya secara tidak langsung akan memberikan political milage kepada PN disaat rakyat sedang mula mempersoalkan kredibiliti dan kemampuan kerajaan hari ini mentadbir negara.

    Lihat bagaimana hampir kesemua pemimpin Pakatan Harapan dan Barisan Nasional menghentam beliau secara konsisten. Ini ditambah pula dengan komen Lim Guan Eng yang seolah olah mengugut rakyat Pulau Pinang terutama bukan Islam yang kononnya, andai PAS berjaya memenangi Pilihan Raya Negeri kelak, semua tokong akan dirobohkan. Ini jelas satu kenyataan berusur ugutan yang menyentuh sensitiviti 3R yang kerap dilaungkan oleh kerajaan.

    Itu belum lagi ugutan menghalang hak kebebasan bersuara oleh Menteri Komunikasi, Fahmi Fadzil di dalam satu video livenya yang menyatakan secara jelas, komen komen negatif yang beliau terima bakal mendapat impak segera seperti kehadiran kereta peronda polis di hadapan rumah. 

    Semua ini menyumbang kepada memudahkan urusan gerak kerja PN dalam menghadapi Pilihan Raya Negeri nanti. Malah tidak keterlaluan untuk menyatakan, ianya seolah oleh memberi "kemenangan percuma" kepada PN.

    Bukankah lebih elok andai pihak berkuasa menjemput beliau di hotel penginapannya pagi ini dan membawanya ke mahkamah andai waran berkenaan sudah diserahkan sehari lebih awal. Tindakan agresif ini bukan sahaja menyebabkan pihak PN mula memainkan sentimen kerajaan kejam dan menindas, malah rakyat mula melihat ianya seperti satu tindakan melemahkan lawan.

    Dapat difahami, 5 orang pegawai istana turut membuat laporan polis. Saya tidak ada masalah tentang itu. sudah mulut beliau pun agak celupar, sudah tentu akan ada impak disebalik keceluparan beliau. Cuma tindakan penahanan beliau sahaja dikhuatiri akan memberi impak yang teramat buruk kepada kerajaan.

    Perlu difahami, senyap seorang Sanusi, akan muncul lebih ramai Sanusi yang akan menghentam kerajaan. Di saat Pilihan Raya Negeri semakin hampir, apa sahaja tindakan akan mudah menjadi tumpuan dan dijadikan modal politik oleh mana mana pihak. 
    Next
    This is the most recent post.
    Older Post
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: MENANG PERCUMA? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top