My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 15 December 2019

    APEC 2020 : BERSEDIAKAH MALAYSIA?




    Memasuki tahun 2020 diibaratkan seperti melangkah ke satu tahun yang tidak dipastikan keadaan sebenarnya. Jika sebelum-sebelum ini, kita boleh menjangkakan pelbagai kemajuan dan inisiatif dapat ditingkatkan, namun menjelang tahun yang amat dinantikan oleh rakyat Malaysia, segala-galanya nampak kelam.

    Tahun hadapan, boleh dikatakan cukup penting buat negara kerana pada tahun 2020, Malaysia dijangka bakal menganjurkan persidangan Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC). Sebelum ini, persidangan yang dijadualkan berlangsung di Chile terpaksa di batalkan kerana berlaku ketidak tentuan politik di negara berkenaan dan Malaysia di pilih menganjurkannya pada bulan November tahun hadapan bagi menggantikan Chile.

    Persoalannya, bersediakah Malaysia menganjurkan persidangan yang menghimpunkan negara-negara yang ekonominya begitu pesat membangun? Adakah Malaysia sudah cukup stabil bagi memastikan insiden pengguguran Chile selaku tuan rumah persidangan antarabangsa ini tidak berlaku buat pertama kalinya dalam sejarah negara?

    Harus diakui, Malaysia pernah menganjurkan pelbagai persidangan antarabangsa seperti OIC, CHOGM, NAM dan sebagainya. Kesemua persidangan ini dilangsungkan dalam keadaan yang cukup aman dan teratur tanpa ada insiden yang memalukan negara.

    Namun keadaan semasa negara menampakkan sesuatu yng diluar jangka. Secara amnya, kerajaan Malaysia secara zahirnya nampak teratur dan tersusun. Namun jika kita lihat secara mendalam, banyak ketidak tentuan politik dan pentadbiran berlaku sehingga adakalanya menimbulkan kecelaruan politik yang cukup serius.

    Manakan tidak, di blok kerajaan sendiri sudah mempunyai dua kem yang mana Tun Dr Mahathir dan Datuk Seri Anwar Ibrahim mengetuai blok-blok masing-masing. Malah, banyak kenyataan mengenai dasar kerajaan dan dasar ekonomi negara juga dilihat bercanggah antara satu sama lain.

    Tidak cukup dengan itu, walaupun Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan namun dalam aspek pengurusan akenomi negara hari ini boleh disifatkan sebagai gagal. Ekonomi negara sedang berada pada fasa menguncup. Timbul pula persoalan, adakah layak Malaysia menganjurkan APEC 2020 bagi menggantikan Chile?

    Untuk rekod, antara punca Santiago, Chile digugurkan dari menjadi tuan rumah persidangan ini adalah berlaku ketidak stabilan politik di negara berkenaan. Malah, hasil daripada ketidak tentuan ini telah menyebabkan ekonomi Chile sendiri berada pada fasa yang membimbangkan.

    Walaupun secara amnya Malaysia dilihat bersedia menganjurkan persidangan yang tema "Mengoptimumkan potensi insan kearah masa depan perkongsian kemakmuran", namun dari apa yang dipaparkan oleh pentabiran Malaysia itu sendiri, ianya jelas berlawanan dengan tema yang cuba diketengahkan oleh negara.

    Persoalannya, adakah Malaysia sudah cukup bersedia menganjurkan persidangan kuasa-kuasa ekonomi Asia Pasifik kali ini? Untuk berlaku adil, segala kemelut dalaman kerajaan mungkin boleh di tutup atau diselesaikan pada peringkat dasr. Namun usah dilupa, sebuah gunung berapi hanya akan meletup setelah dasar gunung berkenaan tidak mampu menahan letupan larva dari dasar gunung itu sendiri.


    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: APEC 2020 : BERSEDIAKAH MALAYSIA? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top