My Blog List

Translate

  • PANAS

    Saturday 21 December 2019

    KISAH NAJIB, AZILAH, ALTANTUYA DAN SUMPAH LAKNAT


    Jumaat lalu, buat kali ketiga, bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Haji Mohd Najib Tun Abdul Razak telah melafazkan sumpah laknat yang sama mengenai isu yang sama serta individu yang sama. Semuanya kerana seorang wanita Monggolia, Altantuya Shaaribuu yang telah dibunuh dengan kejam, kira-kira 13 tahun yang lalu.

    Kali pertama beliau melafazkan sumpah berkenaan adalah di sebuah masjid di Ijok, Selangor pada 2007. Kemudian, beliau mengulangi sumpah yang sama di sebuah masjid di Guar Perahu Pulau Pinang dan kali ketiga, dilafazkan di Masjid Kampung Baru.

    Ironinya, boleh dikatakan kes ini bermula apabila Datuk Seri Anwar Ibrahim dikatakan telah memaksa Datuk Zulkifli Nordin yang pada ketika itu merupakan peguam bela bagi Anwar untuk mengaitkan Datuk Seri Mohd Najib dalam kes pembunuhan ini. (rujuk video yang disertakan).

    Malah, menurut video berkenaan, Datuk Zulkifli turut mendakwa, Anwar telah memaksanya mencari jalan untuk mengaitkan sama Datin Seri Rosmah dalam kes ini. Namun begitu, beliau enggan melakukannya kerana ini merupakan satu tuduhan yang amat berat.

    Menurut beliau lagi, tidak ada dakwaan yang dibuat oleh dua tertuduh (pada ketika itu), Sirul dan Azilah yang boleh mengaitkan Datuk Seri Mohd Najib dalam hal ini. Malah, Azilah sendiri berkata pada Datuk Zulkifli, "Demi Allah, Datuk Najib tidak terlibat dalam pembunuhan ini. Malah, beliau tidak tahu menahupun siapa Altantuya. Semua ini boleh didengari menerusi video berdurasi 2 minit yang disertakan dalam artikel ini.

    Justeru, apabila Azilah boleh membuat Kenyataan Bersumpah yang mengaitkan Datuk Seri Mohd Najib dengan kes ini, sudah tentu ianya mengundang bahan jenaka yang berpanjangan. Manakan tidak, jika kita baca keseluruhan pengakuan bersumpah Azilah, banduan yang sedang menunggu hari penggantungan dirinya, ianya menunjukkan banyak perkara yang meragukan.

    Sebagai contoh, adakah logik arahan membunuh berkenaan dikeluarkan dengan upah sebanyak RM 300? Adakah logik mereka menerima arahan terus dari Datuk Seri Mohd Najib sedangkan pada ketika kes berkenaan berlaku, mereka berdua adalah pegawai pengiring bagi Tun Abdullah Ahmad Badawi?

    Jika mahu dihuraikan satu persatu, memang cukup banyak perkara yang tidak masuk akal. Cukup sekadar kiranya kita menyoroti satu lagi sumpah laknat yang dilafazkan oleh Sirul Azhar pada 31 Januari 2016. Dalam sumpah berkenaan, Sirul menegaskan bahawa Datuk Seri Mohd Najib tidak terlibat langsung dengan kes pembunuhan ini.

    Jika kita lihat, sudah ada 4 sumpah laknat telah berlangsung sepanjang kes ini berlangsung sehingga tamat. Jika diikutkan, kes ini sudah menemui titk penamatnya apabila dua individu yang bertanggungjawab membunuh Altantuya telah dijatuhi hukuman gantung sampai mati. Akan tetapi, demi kelangsungan politik, kes ini terus disensasikan oleh pihak-pihak berkepentingan demi kelangsungan politik.

    Jika ada yang mempersoalkan, bolehkan banduan akhir seperti Azilah ini mengeluarkan kenyataan bersumpah? Untuk soalan ini, dia berhak melakukan perkara ini kerana haknya sebagai seorang manusia. Namun, apa yang perlu dirungkai adalah, siapa yang menyediakan teks Akuan Bersumpah ini kerana ianya dilihat cukup lucu dan tidak masuk akal.

    Juga, jika ada yang mempersoalkan, adakah sumpah laknat yang dilakukan oleh Datuk Seri Mohd Najib di tiga buah masjid ini sah atau tidak, bagi soalan ini, kesemua yang dilakukan oleh Datuk Seri Mohd Najib adalah sah menurut landas dan hukum hakam Islam.

    Menurut sedikit kajian silang, sumpah laknat atau dalam istilah sebenarnya, Muhabalah dibenarkan di dalam Islam sekiranya berlaku perbalahan demi membukti pihak mana yang berbohong. Ianya boleh dianggap sebagai penyerahan diri kepada Allah dan berdoa supaya Allah menunjukkan kebenarannya.

    Ianya bukan baru berlaku di negara ini kerana Nabi Muhammad S.A.W sendiri pernah melakukan perkara yang sama terhadap wakil Najran bagi membuktikan kebenaran. Hal ini berlaku kerana penduduk Najran enggan memperakui Nabi Muhammad itu Pesuruh Allah. Justeru, lafaz sumpah ini telah dilakukan bagi membuktikan kebenaran Rasullullah terhadap penduduk Najran.

    Dalam keadaan sekarang, apa lagi pilihan yang ada pada Datuk Seri Mohd Najib? Beliau mungkin terpaksa berhadapan sekali lagi dengan siri perbicaraan panjang berhubung kes pembunuhan Altantuya. Namun dari satu segi, untuk mengelakkan dirinya dari terus difitnah, Sumpah Laknat adalah pilihan terakhir yang beliau ada pada waktu ini untuk meembersihkan namanya.

    Secara terus terang, kesihan melihat Altantuya diperlakukan sedemikian. Sudahlah nyawanya diragut tanpa kerelaannya, selepas kematiannya juga turut disensasikan sebagai bahan politik bagi menjatuhkan seseorang. Benarlah bak kata seseorang, andai Altantuya masih hidup, betapa duka hatinya melihat kesnya terus diperkotak katikkan di negara ini.


    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: KISAH NAJIB, AZILAH, ALTANTUYA DAN SUMPAH LAKNAT Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top