My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 16 January 2020

    BERI ATAU BELI?



    Kelmarin, Kementerian Kewangan menerusi menterinya, Lim Guan Eng mengumumkan pemberian RM 30 kepada kira-kira 15 juta rakyat Malaysia yang berpendapatan di bawah RM 100 ribu setahun.

    Pemberian ini dikatakan adalah salah satu pakej rangsangan ekonomi rakyat yang akan di masukkan kedalam akan e-Wallet penerima. Ianya juga dikatakan bantuan one off kerajaan bagi membantu rakyat seuai seperti pengumuman Bajet 2020 yang dibentangkan pada Oktober tahun lalu.

    Apa yang menarik adalah reaksi daripada netizen di media sosial samada di Facebok mahupun di mana-mana akaun laman sosial milik mereka. Rata-rata mempersoalkan, adakah cukup RM 30 ini untuk perbelanjaan setahun? Paling utama, pemberian menerusi e-Wallet ini juga turut menimbulkan 1001 persoalan, adakah ianya selamat?

    Rata-rata netizen menyuarakan kebimbangan mereka terhadap keselamatan maklumat peribadi mereka yang dilihat akan mudah terdedah. Malah ada dakwaan menyatakan, kerajaan memberi RM 30 untuk 15 juta penerima tetapi mengaut ratusan juta keuntungan andai maklumat peribadi penerima dijual kepasaran gelap atau pada syarikat-syarikat swasta yang berkepentingan.

    Berbanding Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M) dahulu, bantuan kewangan berkenaan disalurkan terus ke akaun penerima tanpa perlu mengemukakan maklumat peribadi seperti nombor kad pengenalan mahupun nombor telefon.

    Kali ini, ceritanya berbeza. Disaat rakyat sendiri memang mempersoalkan ketelusan kerajaan dalam segenap aspek, perkara-perkara sedemikian memang ada asasnya. Tambahan pula antara syarat yang terkandung semasa penerima membuat permohonan bantuan berkenaan juga tercatat, penerima bersetuju untuk memberikan maklumat peribadi.

    Ianya seolah-olah, pemberian RM 30 berkenaan seperti membeli maklumat peribadi dan hasil daripada pembelian berkenaan, ianya boleh dijual pada harga yang tinggi.

    Sejujurnya, sukar untuk mengiyakan dakwaan sebegini kerana tidak ada satu bukti pun yang boleh menjurus kearah tuduhan liar seperti ini. Namun, sebagai rakyat Malaysia, kita berhak tahu bahawa kita dilindungi oleh Akta Maklumat Peribadi yang mana sebarang salah laku dan kebocoran maklumat peribadi, ianya jelas telah melanggar akta berkenaan walaupun kita bersetuju dengan terma dan syarat yang telah ditetapkan.

    Bagi penulis secara peribadi, bukan itu persoalan pokok yang ingin dipersoalkan. Apa yang ingin dipersoalkan adalah, adakah RM 30 itu relevan dengan keadaan ekonomi semasa rakyat Malaysia yang rata-rata mempersoakan, kenaikan kos sara hidup yang melambung tinggi.

    Ditambah pula dengan kekurangan peluang pekerjaan, keadaan semasa ekonomi negara yang dianggap tenat serta tiada tindakan komprehensif kerajaan dalam memperbetulkan pelbagai masalah dalam negara, pemberian RM 30 ini hanyalah sekadar melepas batuk di tangga.

    Usah ingat maruah rakyat hanya serendah RM 30. Jika dahulu, disaat kerajaan BN ditohmah dengan pelbagai perkara, kebajikan rakyat kekal diutamakan menerusi pemberian BR1M yang bernilai RM 1,200. Hari ini, jumlah berkenan susut sebanyak RM 1,170 seperti yang diterima sebelumnya.

    Adakah pihak kerajaan fikir, dengan RM 30, kehidupan rakyat akan bertambah baik? Adakah kerajaan fikir, dengan pemberian sekecil ini mampu menampung pelbagai perkara dan masalah yang dihadapi oleh para nelayan, pekebun, penoreh dan peneroka?

    Ianya tidak lebih dari sekadar 30 sen sahaja kepada rakyat jika dibandingkan dengan kadar harga barangan hari ini. Cukup-cukuplah berpolitik dan menyalahkan kerajaan terdahulu. Setidak tidaknya, kerajaan terdahulu tahu juga memberi bantuan empat angka berbanding bantuan hari ini sebanyak 2 angka dan juka dibahagikan mengikut hari, rakyat hanya memperolehi hanya 8 sen sahaja dari kerajaan.

    Ini seumpama menghina rakyat dan seharusnya kerajaan tidak melakukan perkara demikian andai benar mahu berkhidmat kepada rakyat.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: BERI ATAU BELI? Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top