My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 16 January 2020

    Sarawak Rancang Wujud Bank Digital



    SARAWAK merancang mewujudkan bank digital dan akan memohon lesen itu daripada Kerajaan Persekutuan. Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg berkata, ia sebagai menyahut seruan dan inisiatif Malaysia untuk mengeluarkan lesen bank digital. 

    “Kalau boleh, kerajaan negeri mahu mendapatkan lesen itu kerana sudah mempunyai e-Dompet sendiri iaitu Sarawak Pay.

    “Saya juga berharap Kerajaan Persekutuan dapat mempertimbang untuk memberi kita lesen ini,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Hub Inovasi KCGC yang ditubuhkan Dewan Perdagangan dan Industri Cina Kuching (KCGCCI) di Kuching semalam.

    Hadir sama Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan nergeri Datuk Seri Dr Sim Kui Hian, Menteri Pengangkutan negeri Datuk Lee Kim Shin dan Menteri Muda Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan negeri Datuk Sebastian Ting.

    Abang Johari berkata, Sarawak Pay kini juga bekerjasama dengan e-Dompet global iaitu Union Pay di China. Menurutnya, ia sekali gus membolehkan transaksi Sarawak Pay menembusi pasaran China dan juga Eropah. 

    “Bermakna sekarang transaksi Sarawak Pay boleh digunakan di mana sahaja dalam Union Pay, khususnya di China dan Eropah,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Sarawak Rancang Wujud Bank Digital Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top