My Blog List

Translate

  • PANAS

    Sunday 7 October 2018

    Derma RM 100 Juta? Sikit Sangatlah...



    Kelmarin, dalam satu kenyataan, Tun Dr Mahathir Mohamad dilaporkan berkata, parti-parti komponen dalam Pakatan Harapan hari ini berhadapan dengan krisis kewangan yang agak kritikal. Beliau berkata, krisis ini menyaksikankesukaran parti-parti berkenaan untuk menjalankan aktiviti mereka sehingga terpaksa menghadkan perbelanjaan mereka.

    Malah, dalam kenyataan yang sama, Tun Dr Mahathir juga mendakwa, ada pihak ingin memberikan sumbangan sebanyak RM 100 juta buat Pakatan Harapan namun beliau telah menolaknya atas alasan ingin menjaga kredibiliti Pakatan Harapan dan tidak mahu dituduh sebagai penerima sumbangan dana politik agi membuktikan ketelusan parti berkenaan.

    Sebenarnya, jika dilihat dari angka berkenaan, secara amnya, kita boleh menyimpulkan bahawa, angka berkenaan terlalu sedikit jika mahu dibandingkan dengan jumlah yang Tun Dr Mahathir sendiri terima dari kerajaan Syiah Iran sebanyak RM 2 bilion.

    Ini memang mana-mana pihak dalam kerajaan Pakatan Harapan tidak boleh nafkan kerana kerajaan Iran sendiri dalam kenyataannya mengesahkan bahawa Tun Dr Mahathir telah menerima sumbangan berkenaan dari wakil kerajaan Iran semasa kunjungan mereka ke Kuala Lumpur beberapa bulan yang lalu.

    Jadi, angka RM 100 juta berkenaan terlalu sedikit buat kerajaan Pakatan Harapan dan tidak mustahil ditolak mentah-mentah. Malah, terdapat juga pendapat mendakwa kononnya cerita sumbangan ini hanyalah direka bagi menampakkan kerajaan Pakatan Harapan ini terlampau telus.

    Apa yang melucukan adalah, Tun Dr Mahathir sanggup menolak sumbangan sedemikian namun beriya-ia mencari duit dengan cuba membuat pinjaman dari kerajaan China, Jepun, Brunei dan yang terbaru di United Kingdom dan Amerika Syarikat. Namun semua usahanya ini ditolak mentah-mentah oleh kesemua negara-negara berkenaan kerana hilang keyakinan akan kemampuan ekonomi Malaysia.

    Inilah drama yang cuba dimainkan oleh Tun Dr Mahathir dan kerajaan Pakatan Harapan hari ini. Menariknya, dalam tempoh 5 bulan, RM 26 bilion wang simpanan negara di dalam Bank Negara, dilaporkan lesap begitu sahaja. Tidak ada sebarang alasan dan kenyataan dikeluarkan bagi menyatakan kemana tuju wang-wang berkenaan.

    Keadaan ini mengingatkan kita dengan pepatah lama, bagai semut jatuh kedalam sebekas gula....


    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Derma RM 100 Juta? Sikit Sangatlah... Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top