My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 19 October 2018

    Zahid Berhadapan Tuduhan 45 Pertuduhan Dengan Jumlah Melibatkan Lebih RM 114 Juta



    Sebentar tadi, pihak media diberitahu, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi baru sahaja dibebaskan dengan ikat jamin berjumlah RM 2 juta engan RM 1 juta diserahkan hari ini dan baki RM 1 juta perlu diselesaikan pada Isnin ini. Disamping itu, passport beliau juga perlu diserahkan kepada mahkamah dengan seorang penjamin diperlukan.

    Menurut salinan kertas pertuduhan yang diedarkan kepada pihak media sebentar tadi, beliau dikatakan telah menyalah gunakan wang sebanyak RM 42,075,365.71 untuk urusan peribadi yang mana wang berkenaan dikatakan diperoleh dari Yayasan Akal Budi milik beliau sendiri.

    Bagi pertuduhan di bawah AMLA pula, beliau berhadapan dengan tuduhan penerimaan dan penggubahan wang haram yang dibicarakan di bawah Akta Penggubahan Wang Haram yang melibatkan sebanyak RM 72,063,618.15. Secara totalnya, jumlah keseluruhan wang yang dikatakan diselewengkan oleh beliau adalah sebanyak RM 114,148,983.86 yang secara keseluruhannya melibatkan 45 kes.

    Dikhabarkan beliau sedang dalam urusan menyerahkan passport dan menyerahkan wang jaminan RM 1 juta sekarang dan akan turun pada bila-bila masa sahaja lagi.


    Dalam perkembangan sebelum ini, kira-kira 1,000 orang penyokong yang berhimpun sejak jam 8 pagi tadi cuba merempuh pagar mahkamah setelah pihak polis masih enggan memberikan kebenaran buat para penyokong ini memasuki perkarangan mahkamah.

    Mujurlah ketegangan yang muncul sebentar tadi dapat dikawal oleh Datuk Lokman Noor Adam dan kini, walaupun kedengaran masih agak tegang, namun keadaan sudah dapat dikawal sepenuhnya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Zahid Berhadapan Tuduhan 45 Pertuduhan Dengan Jumlah Melibatkan Lebih RM 114 Juta Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top