My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 18 February 2020

    e-dompet Warga IPT



    BANK Islam Malaysia Berhad (Bank Islam) menjalin kerjasama dengan syarikat teknologi kewangan, KiplePay Sdn Bhd (KiplePay) bagi penyediaan platform pembayaran elektronik buat warga institusi pengajian tinggi (IPT) dikenali sebagai KipleUNI. 

    Ketua Pegawai Eksekutif Bank Islam, Mohd Muazzam Mohamed berkata, menerusi usaha sama itu, KipleUNI akan bertindak sebagai e-dompet yang boleh dimanfaatkan warga universiti baik untuk tujuan pembelian persendirian mahupun berkaitan pendidikan dengan pedagang yang mengambil bahagian di dalam dan di sekitar kampus.

    Katanya, KipleUNI membolehkan pautan terus kad debit Bank Islam pada aplikasi itu yang secara tidak langsung memudahkan pengurusan kewangan penuntut yang menerima pembiayaan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) melalui akaun Bank Islam.

    “Sejak tahun lalu, KipleUNI sudah mula digunakan di Universiti Utara Malaysia (UUM) dengan anggaran 70 peratus daripada kira-kira 20,000 penuntut sudah pun memuat turun aplikasi ini.

    “Selain untuk pembelian makanan dan barangan peribadi lain, KipleUNI juga boleh digunakan untuk pembayaran tertentu membabitkan perpustakaan misalnya malah kakitangan dan pensyarah IPT juga boleh menggunakan KipleUNI mengikut keperluan masing-masing.

    “Kita sedang di peringkat akhir perbincangan dengan tiga lagi universiti awam iaitu Universiti Teknologi Mara (UiTM), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM) dan menjangka persetujuan dicapai pada separuh pertama tahun ini.

    “Kami juga sudah mengemukakan cadangan mewujudkan platform ini kepada universiti awam lain dan masih menunggu maklum balas mereka selain tidak menolak kerjasama dengan IPT swasta yang berminat,” katanya.

    Beliau berkata demikian pada sidang media selepas merasmikan KipleUNI bersama Ketua Pegawai Eksekutif KiplePay, Tan Kay Yen dan Ketua Eksekutif PTPTN, Ahmad Dasuki Abdul Majid di sini, semalam.

    Jelas beliau lagi, pihaknya melihat potensi untuk memberi manfaat e-dompet itu bukan saja kepada kira-kira 680,000 penuntut universiti awam di lebih 200,000 fakulti seluruh negara, malah lebih daripada itu apabila ciri-ciri pada KipleUNI ditambah kelak.

    Dalam pada itu, mengulas perkembangan berkaitan, Mohd Muazzam berkata, pihaknya sudah menubuhkan unit dalaman dikenali sebagai Pusat Pengalaman Digital (CDX) awal tahun ini sebagai persediaan terhadap rangka kerja bank digital yang akan dikeluarkan Bank Negara Malaysia (BNM). 

    Jelas beliau, unit terbabit akan memberi tumpuan kepada penghasilan produk khusus berpandukan garis panduan BNM itu terutamanya agenda inklusif yang menyasar golongan kurang mendapat liputan khidmat kewangan.

    “CDX adalah unit khas yang mempunyai pasukan dan peruntukan tersendiri di mana ia berperanan menghasilkan penyelesaian berpandukan garis panduan bank digital BNM. CDX akan menggunakan lesen Bank Islam sedia ada untuk perkara ini namun menghasilkan produk yang mengikut garis panduan berkenaan.

    “Buat masa ini, unit ini masih di peringkat inkubasi namun kita berharap dapat menyediakan sesuatu buat pengguna menjelang 2021,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: e-dompet Warga IPT Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top