My Blog List

Translate

  • PANAS

    Saturday 22 February 2020

    Pecutan Turbo Azizul



    SEJAUH mana basikal yang menyamai nilai sebuah rumah mampu membantu pecutan Azizulhasni Awang menyinar di Kejohanan Dunia sekali gus layak ke Olimpik Tokyo 2020 bakal terjawab minggu depan. 

    Basikal bernilai hampir RM400,000 itu diuji sekali lagi di Kejohanan Dunia di Berlin, Jerman Rabu depan apabila selain Azizul, Mohd Shah Firdaus Sahrom juga menggunakan basikal sama. 

    Kepantasan basikal berteknologi Britain, Worx WX-R Vorteq itu bagaimanapun sebelum ini digunakan ketika Azizulhasni meraih emas acara keirin di pentas Piala Dunia di New Zealand, Disember lalu.

    Namun menurut ketua jurulatih John Beasley, mereka masih dalam proses menyesuaikan diri dengan peralatan basikal itu seperti penggunaan gear, hendal dan lain-lain dengan proses penyelidikan dan pembangunan terkini dijalankan sebelum ia diperkenalkan secara rasmi Mac depan untuk membantu misi emas pertama Olimpik Tokyo.

    Beasley berkata, Kejohanan Dunia pentas terbaik menguji peralatan dibantu dengan kepakaran, sementara pelumba mempersiapkan diri dari segi fizikal dan mental berhadapan saingan bertaraf dunia.

    “Kita bertuah kerana Britain sedia membantu Malaysia menggunakan teknologi mereka. Kita belajar daripada apa yang mereka lakukan pada tiga Olimpik lalu. Itu sebab kita menggunakan jenama dari Britain.

    “Apa yang perlu sekarang ini adalah mempersiapkan pelumba dan Azizul serta Shah Firdaus bersedia 100 peratus memberi yang terbaik di Kejohanan Dunia nanti,” katanya. Kata Beasley bukan hanya Malaysia melaburkan wang besar menggunakan peralatan tercanggih, tetapi negara besar lain seperti Amerika Syarikat, New Zealand, Australia, Itali dan Perancis turut melakukan perkara sama.

    Vorteq menyatakan peralatan karbon itu dibangunkan menggunakan teknik simulasi komputer CFD dan FEA dan diuji dalam terowong angin pada mesin kelajuan tinggi.

    Penggunaan kerangka (frame) kali ini memenuhi kriteria terbaharu ditetapkan Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI) yang membenarkan fork dan seat stay untuk dilebarkan hingga 8 sentimeter yang dikatakan mengurangkan seretan terhadap rim dan tayar.

    Jika mengambil kira komponen berkualiti tinggi lain bagi melengkapkan basikal terbabit, sebuah jentera lengkap digunakan The Pocket Rocketman itu boleh mencecah RM250,000 mengikut spesifikasi pengeluar dan mungkin harga itu meningkat berdasarkan penggunaan peralatan sebenar yang digunakan di Tokyo nanti.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Pecutan Turbo Azizul Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top