My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 18 February 2020

    Tabung Haji Di "Gangbang"




    Sebelum Pilihan Raya Umum yang lalu, kerap kali penulis memberi amaran bahawa andai Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan, antara tumpuan utama mereka adalah menjarah setiap sudut Tabung Haji yang mana 100 peratus menguruskan hal ehwal kewangan umat Islam dan Melayu secara amnya.

    Ianya bukan satu rahsia kerana di Malaysia, Tabung Haji adalah satu satunya entiti kewangan yang menguruskan hal ehwal Haji dan Umrah selain menjadi pusat simpanan wang bagi umat Islam dan Melayu selain dari produk Permodalan Nasional Berhad (PNB) seperti ASB, ASN dan sebagainya.

    Hari ini, telahan penulis semakin hari semakin menjadi kenyataan. Seperti satu peluang membalas dendam, antara sasaran utama kerajaan hari ini adalah menjarah setiap satu aset yang dimiliki oleh Tabung Haji. Lihat sahaja bagaimana deretan Tabung Haji Plantation (TH Plantations) yang telah dijual secara berkala oleh kerajaan terutama Kementerian Kewangan.

    Terbaru, pemilikan Tabung Haji Property terhadap 4 buah hotel yang sebelum ini menjadi transit bagi jemaah dan keluarga para jemaah haji, telah dijual. Apa yang melucukan, menerusi kenyataan Datuk Seri Dr Mujahid Yusuf, ke empat empat hotel berkenaan bukan dijual, cuma hanya dipindah milik sahaja.

    Timbul persoalan, bolehkah pemindahan hak milik berlaku dari TH Property kepada UJ Property tanpa melibatkan sebarang transaksi dan penjualan? Ini bukan harta pusaka yang boleh diwarisi atau dipindah milik semudah itu sahaja. Ini melibatkan pertukaran pemilikan hak milik hotel hotel berkenaan.

    Apa implikasi yang berlaku sebaik sahaja segala aset aset milik Tabung Haji ini bertukar tangan dan di jarah semahu hati oleh tangan-tangan yang tidak mahu lagi melihat Tabung Haji menerajui sistem kewangan Islam dan Melayu di negara ini? Tidaklah sebesar mana cuma ianya melibatkan kemasyalatan Umat Islam dan peluang mengerjakan Rukun Isam kelima.

    Mari kita kembali ke zaman dimana Tabung Haji ditubuhkan. Pada 30 September 1963, Lembaga Urusan Tabung Haji (LUTH) ditubuhkan oleh kerajaan hasil ilham Almarhum Tun Abdul Abdul Razak. Tujuan penubuhan LUTH ini tidak lain dan tidak bukan untuk menguruskan perjalanan dan urusan Jemaah Haji negara yang diletakkan di bawah satu pengurusan sahaja yang dikawal selia oleh kerajaan.

    Bermula dari sebuah bangunan dengan aset kewangan dijana oleh kerajaan, Tabung Haji menjadi platform buat seluruh umat Islam di negara ini menguruskan urusan Haji dan Umrah negara sehingga ianya mendapat pengiktirafan dunia terutama dari pihak Istana Arab Saudi. Tabung Haji disifatkan sebagai agensi yang paling cemerlang dalam menguruskan kewangan dan perjalanan jemaah haji sesebuah negara.

    Pada masa yang sama, Tabung Haji sedar, mereka tidak boleh bergantung kepada bantuan kerajaan semata-mata. Dari sinilah Tabung Haji mula membina aset-aset mereka seperti membeli tanah-tanah perladangan yang ditanam dengan Kelapa Sawit samada di Malaysia mahupun di luar negara. Tabung Haji juga terlibat dalam membeli beberapa aset hartanah seperti yang kita ketahui, Tabung Haji turut melabur dalam projek pembinaan Tun Razak Exchange (TRX).

    Tabung Haji juga mula mengembangkan perniagaannya dengan menceburi bidang perlancongan menerusi penubuhan TH Travel and Tours. Tidak terhenti di situ, Tabung Haji turut menubuhkan Yayasan TH yang mana menerusi Yayasan ini menaja beribu ribu murid yang kurang berkemampuan termasuk menguruskan sumbangan dari pihak luar.

    Semua ini dilakukan TH demi mahu berdikari dan tidak lagi bergantung sepenuhnya kepada dana kerajaan. Hasil daripada kejayaan menceburkan diri dalam pelbagai bidang perniagaan, selain daripada bantuan khusus kerajaan untuk jemaah haji, menerusi TH, jemaah haji Malaysia menikmati kadar potongan untuk mengejakan haji sehingga 55 peratus.

    Secara amnya, jumlah keseluruhan yang perlu dikeluarkan oleh para jemaah Haji adalah antara RM 19,450 hingga RM 21,000. Namun atas keprihatinan kerajaan dan kemampuan Tabung Haji, setiap seorang Jemaah Haji Malaysia hanya perlu membayar RM 9,950 sahaja. Selebihnya, segala kos ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan dan Tabung Haji itu sendiri.

    Hari ini, setelah segala aset telah digadai dan dilelong atau dalam bahasa kasarnya di "gangbang" oleh kerajaan Pakatan Harapan, apa yang dibimbangi sekarang adalah, kos mengerjakan haji sudah tentu akan meningkat. Ada kemungkinan menjelang 3 tahun lagi, setiap seorang jemaah haji perlu membayar penuh kos mengerjakan haji setelah Tabung haji tidak lagi mampu menampung kos jemaah haji negara.

    Manakan tidak, dengan segala aset sudah semakin susut, segala pendapatan syarikat juga semakin mengecil,mana mungkin Tabung Haji mampu menguruskan perjalanan ibadat haji seperti biasa dan seperti sebelum ini? Dengan perbelanjaan setiap tahun banyak disalurkan menerusi Kementerian Kewangan, masa depan jemaah haji akan datang nampaknya semakin hari semakin kelam.

    Hari ini, untuk mengerjaka Umrah juga semakin meningkat. Ditambah dengan hubungan keruh antara Kuala Lumpur dan Riyadh, tidak mustahil andai situasi ini berterusan, lama kelamaan, jemaah haji negara akan menghadapi kesukaran.

    Dalam konteks yang lebih besar, setelah selesai urusan penjarahan aset Tabung Haji dilakukan oleh tangan-tangan hitam yang mahu keupayaan kewangan Islam di negara ini dilumpuhkan, apa lagi yang mampu dibanggakan oleh umat Islam dan Melayu di negara ini setelah Tabung Haji, KWSP, MARA dan beberapa entiti perniagaan Melayu Islam di musnahkan?

    Lama kelamaan, Melayu akan merempat di tanahair sendiri dan Islam akan terus dibangsatkan oleh umatnya sendiri yang menyokong rejim pemusnahan Islam dan Melayu itu sendiri.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Tabung Haji Di "Gangbang" Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top