My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 13 August 2015

    BERSIH 4.0 : AMARAN POLIS KEPADA PESERTA

    Himpunan BERSIH 4.0 yang dijangka bakal diadakan pada 29 dan 30 Ogos ini pantas mendapat perhatian dari pihak Polis Di Raja Malaysia yang jelas kurang senang dengan gerak kerja penganjur perhimpunan ini.

    Walaupun sudah berulang kali diberi amaran oleh pihak Polis supaya membatalkan himpunan ini kerana dibimbangi ianya akan berubah menjadi rusuhan, tetapi kempen promosi dilihat masih terus di jalankan oleh mereka-merka yang mahu melihat himpunan ini menjadi kenyataan.

    Dalam perkembangan terbaru, Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Noor Rashid Ibrahim dilaporkan berkata, perhimpunan BERSIH 4.0 mungkin dibenarkan selagi ianya dilangsungkan dalam keadaan aman dan tidak mengganggu ketenteraman awam.

    Menurut beliau lagi, pihak penganjur perlu memohon kebenaran dari pihak Polis terlebih dahulu sebelum menganjurkan sebarang perhimpunan seperti ini. Ini adalah sesuai dengan Akta Perhimpunan Awam 2012 yang memperuntukkan bahawa penganjur perlu mengemukakan notis penganjuran sesuatu perhimpunan sekurang-kurangnya 10 hari sebelum acara.

    Kegagalan untuk berbuat demikian, penganjur dan peserta perhimpunan akan didakwa dan dikenakan denda sebanyak RM 10,000 jika gagal berbuat demikian.

    Beliau juga mengesahkan, setakat semalam, pihak penganjur masih belum mengemukakan sebarang notis penganjuran kepada pihak polis dan pihaknya sentiasa bersedia dan memantau sebarang pergerakan mencurigakan termasuk menghasut yang tersebar dilaman-laman sosial kini.
     

    JSJM
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: BERSIH 4.0 : AMARAN POLIS KEPADA PESERTA Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top