My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 24 August 2015

    SINDIKET AFRICAN SCAM BERPUSAT DI MALAYSIA?

    Apabila menyebut tentang Malaysia, bagi masyarakat luar negara, Malaysia adalah sebuah negara yang aman makmur, ekonomi yang berkembang baik, sosio politik yang agak stabil dan antara negara yang menyediakan kemudahan internet termurah dan terlaju di Asia Tenggara.

    Perkembangan teknologi maklumat ini nyata mampu menarik perhatian ramai orang luar untuk belajar di Malaysia malah ada yang memilih untuk terus bermaustatin di sini. Samada dari benua Asia itu sendiri, Amerika Latin malah hingga benua Afrika juga memilih untuk mendiami negara ini.

    Dalam kebanjiran masyarakat antarabangsa ke Malaysia, tidak kurang juga keburukan yang dibawa oleh mereka. Salah satu daripadanya kegiatan warga Afrika yang menggunakan kelebihan yang ada didalam negara untuk membuat keuntungan hanya menggunakan komputer.

    Kegiatan African Scam sebenarnya bukan perkara baru didalam negara. Malah ada statistik menunjukkan, kerugian yang ditanggung mangsa yang ada didalam negara ini mencecah RM 80.4 juta Ringgit. Kerugian ini dicatat untuk seluruh negara dimana Kuala Lumpur mencatatkan kerugian teringgi apabila sebanyak RM 52.9 juta dicatat di ikuti oleh Selangor, RM 9.9 juta dan Johor RM 4.3 Juta.

    Kerugian ini kebanyakannya dicatat hasil "umpanan cinta" oleh warga Afrika berkenaan yang menjerat begitu ramai wanita. Tidak terkecuali beberapa ahli perniagaan juga terperangkap didalam mainan minda dan seterusnya menyedut keluar wang mereka. Ini tidak termasuk mereka yang berada diluar negara seperti Hong Kong, Korea, Thailand dan beberapa negara lagi turut tidak terkecuali terperangkan dalam permainan warga Afrika berkenaan.

    Dalam hal ini, beberapa pemerhati menyifatkan kerugian yang begitu banyak ini menandakan warga Afrika berkenaan telah menjadikan Malaysia sebagai hub untuk melakukan penipuan internet ini. Tiada penapisan khusus terhadap kemasukan warga ini juga antara sebab mereka dilihat semakin berani memperdayakan ramai mangsa-mangsa mereka.

    Dalam hal ini, mungkin pembekuan kemasukan warga Afrika juga harus diberi pertimbangan. Selain menjadikan Malaysia seumpama hub penipuan mereka, tindak tanduk mereka yang seolah-olah enggan menghormati budaya Malaysia selain bersifat biadab apabila mabuk juga tidak menyenangkan warga tempatan.

    Ini ditambah lagi dengan sikap warga tempatan yang seolah-olah terpersona dengan ayat-ayat warga ini sehingga ada yang sanggup menjadi keldai mereka dalam urusan penipuan. Malah ada dikalangan rakyat negara ini bertindak menyewakan rumah mereka kepada warga ini. Tindakan ini boleh dikategorikan sebagai melindungi warga Afrika ini andai mereka terbukti bukan dari kalangan profesional mahupun pelajar.

    Banyak seruan telah diberi oleh pihak yang berkenaan supaya berhati-hati dengan penipuan African Scam namun seruan ini sentiasa dianggap sepi oleh ramai rakyat Malaysia sehingga mereka terkena dan terjebak sendiri dengan African Scam.

    JSJM
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: SINDIKET AFRICAN SCAM BERPUSAT DI MALAYSIA? Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top