My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 12 August 2015

    HIMPUNAN BERSIH 4.0 : PENYELAMAT ATAU BERKUBURNYA TERUS PAKATAN PEMBANGKANG

    Himpunan BERSIH 4.0 yang dijangka bakal diadakan pada 29 dan 30 Ogos ini seolah-olah satu hari penentu kepada Pakatan Pembangkang di Malaysia. Ini kerana, Dua perhimpunan yang dijangka mendapat sambutan dari kalangan penyokong mereka jelas menemui kegagalan akibat kurang mendapat sambutan dan hasil kerja keras pihak Polis Di Raja Malaysia dalam membenteras himpunan seperti ini.

    Antara sebab kegagalan himpunan yang mereka cuba anjurkan adalah kerana bekas rakan Pakatan mereka, PAS, jelas kali ini bertindak dengan lebih rasional dan matang. Bagi PAS, tiada guna mengikut perhimpunan seperti ini kerana ianya jelas akan menyebabkkan keadaan negara semakin meruncing dan tidak terurus.

    Dalam hal ini DAP, PKR dan parti ahli buangan PAS, GHB jelas sedaya upaya cuba menghidupkan "budaya" demonstrasi dikalangan pengikut mereka. Kegagalan himpunan #TangkapNajib dan menuntut kebebasan Media angkara penggantungan The Edge jelas menampakkan kegagalan Pakatan Rakyat.

    Atas landasan terdesak untuk menjatuhkan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak melalui jalan kotor, mereka terpaksa menggunakan pengaruh BERSIH dan Datuk S. Ambiga sebagai jalan penyelamat mereka untuk kekal relevan dalam arena politik Malaysia.

    Awal-awal lagi Ambiga menggunakan alasan dan fitnah yang dilemparkan oleh Sarawak Report serta beberapa laporan media luar negara untuk "menghalalkan" himpunan kali ini. Semua ini dilakukan untuk mewajarkan dan membenarkan dakwaan beberapa pemimpin DAP sebelum ini berkaitan 1MDB dan Datuk Seri Mohd Najib.

    Secara selorohnya, DAP tidak wajar menyertai himpunan ini kerana angka 4 adalah angka buruk bagi kaum Cina. Angka 4 melambangkan kematian bagi kaum Cina dan ini memungkinkan DAP bakal "mati" andai menyertai himpunan kali ini.

    Himpunan ini disifatkan oleh pelbagai pihak didalam pembangkang adalah himpunan penentu dan terbesar dalam sejarah himpunan BERSIH. Andai himpunan ini menemui kegagalan, semua ini memungkinkan Pakatan Pembangkang samada sebelum mahupun selepas ini boleh dianggap sebaga berkubur.

    Menurut beberapa individu yang ditemubual petang tadi, ramai yang beranggapan, tanpa penyertaan PAS bakal menjadikan himpunan BERSIH pada kali ini bakal menemui kegagalan yang paling teruk. Malah mereka beranggapan nama-nama seperti Mat Sabu, Tian Chua mahupun Lim Guan Eng tidak dapat menandingi persona yang ada pada Datuk Seri Abdul Hadi Awang dan beberapa orang pemimpin utama PAS.

    Beliau yang juga ahli PAS menyifatkan, andai pucuk kepimpinan parti memutuskan untuk melarang ahli PAS menyertai himpunan ini, tiada sebab untuk beliau dan semua ahli PAS untuk turut serta dalam himpunan sebegini. Ketaatan kepada ketua adalah amat penting bagi ahli PAS.

    Beliau juga meramalkan bahawa akan ada ahli UMNO terutamanya para penyokong Tun M akan menyertai himpunan kali ini memandangkan Tun M kini dilihat lebih menyokong gerakan menjatuhkan Datuk Seri Mohd Najib dan beliau menyifatkan perkara sebegini wajar dambil perhatian oleh pi
    hak berkuasa.  

    JSJM
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: HIMPUNAN BERSIH 4.0 : PENYELAMAT ATAU BERKUBURNYA TERUS PAKATAN PEMBANGKANG Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top