My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 14 August 2015

    TRAGEDI LETUPAN TEBESAR DALAM DEKAD INI

    Dua letupan besar menggegarkan Tianjin, bandar pelabuhan ke 10 terbesar didunia dan mengakibatkan sekurang-kurangnya 50 orang maut dan 700 orang lagi cedera temasuk kira-kira 60 orang lagi parah. Letupan ini dipercayai terjadi akibat daripada sisa toksin dan gas asli dan siasatan masih terus dijalankan oleh pihak berkuasa di sana.

    Mengikut laporan, kekuatan letupan ini dapat dirasai sehingga 8 kilometer dengan anggaran kekuatan letupan ini bersamaan dengan tiga tan TNT (letupan pertama) dan 21 tan TNT (letupan kedua).

    Menurut beberapa saksi kejadian, letupan ini jelas mengejutkan dan bunyi letupan ini di ibaratkan seperti pengeboman Amerika terhadap Hiroshima dan Nagasaki kira-kira 70 tahun yang lalu.

    Kejadian lewat rabu lalu disifatkan begitu dahsyat sehingga dapat dilihat dengan jelas menerusi satelit angkasa. Gudang berkenaan dimiliki oleh Tianjin Donjiang Port Ruihai International Logistic dan mengikut laman webnya, syarikat berkenaan dibenarkan oleh kerajaan China untuk mengenadalikan barangan bahaya seperti bahan kimia dan toksik berbahaya, butanon, natrium sianida dan gas asli mampat.

    Pihak berkuasa China masih belum dapat menganggarkan kerugian akibat letupan ini dan Presiden China, Xi Jinping mengarahkan siasatan lanjut dijalankan untuk mengenal pasti punca dan individu yang terlibat.

    JSJM
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: TRAGEDI LETUPAN TEBESAR DALAM DEKAD INI Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top