My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 18 August 2015

    KENAPA UMNO JOHOR PERLU BERKECIL HATI APABILA MUHYIDDIN YASIN DIGUGURKAN?

    Isu pengguguran Tan Sri Muhyiddin Yasin dari jawatan Timbalan Perdana Menteri Malaysia sebenarnya tidak sepatutnya menjadi isu besar bagi beberapa bahagian UMNO samada dari Johor sendiri mahupun seluruh negara. Pengguguran ini sebenarnya jika difahami adalah hak mutlak Presiden UMNO merangkap Perdana Menteri samada beliau selesa bekerja dengan seseorang individu berkenaan ataupun tidak.

    Dalam hal ini, ucapan perasmian sebuah mesyuarat UMNO Bahagian oleh Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein jelas begitu mudah dan menarik perhatian. Ada benarnya ucapan beliau jika dilihat dari konteks semasa kenapa perlu menghancurkan parti yang menunjangi perjuangan politik masing-masing demi seorang individu?

    Beliau menyentuh tentang bagaimana UMNO Negeri Johor sudah melihat beberapa individu penting "pergi" meninggalkan jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri. Mereka-mereka ini pergi tanpa ada satu pun reaksi menentang UMNO dari dalam seperti yang ditunjukkan pada hari ini.

    Almarhum datuk beliau sendiri, Datuk Onn Jaafar merupakan antara individu terawal yang membentuk UMNO. Beliau antara individu terawal mengutarakan cadangan pembentukan UMNO di Dewan Kelab Sulaiman, Kampung Baru sebelum ianya dimuktamadkan di Istana Besar Johor Baharu.

    Walau bagaimanapun, Almarhum disisihkan dari UMNO berikutan cadangan agak radikal beliau yang mahu membuka keahlian UMNO kepada bukan Melayu dan ianya di tentang oleh ahli UMNO itu sendiri. Adakah UMNO Johor pada masa itu memberontak? Tidak sama sekali dan mereka menerima dengan hati terbuka perlantikan Tunku Abdul Rahman Putra Al Haj menjadi Presiden UMNO.

    Kejadian kedua apabila Allahyarham Tun Dr Ismail meninggal dunia sewaktu menjawat jawatan sebagai Timbalan Perdana Menteri sewaktu pemerintahan Allahyarham Tun Abdul Razak. Tiada suara-suara sumbang yang mendesak Tun Abdul Razak melantik orang Johor juga untuk menjawat jawatan berkenaan setelah Allahyarham di kebumikan.

    Kes ketiga sewaktu Tun Musa Hitam terpaksa melepaskan jawatan setelah Perdana Menteri ketika itu lebih berminat dengan visi yang dibawa oleh Tun Ghaffar Baba. Benar, kita tidak mendengar arahan terus dari Tun M memaksa Tun Musa Hitam melepaskan jawatannya. Tetapi isyarat berkenaan diberikan oleh Tun dalam ucapan beliau sewaktu Persidangan Agung UMNO pada tahun 1985.

    Dalam hal ini, UMNO Johor terus menyokong kepimpinan Tun M dan tidak menghiraukan apa yang berlaku antara Tun M dan Tun Musa Hitam. Malah UMNO Johor kekal memastikan kemenangan 100% UMNO di Johor pada Pilihanraya Umum selepas itu.

    Dalam kes Tan Sri Muhyiddin Yasin, begitu ramai UMNO Johor seolah-olah terkejut. Pemimpin datang dan pergi adalah adat berpolitik dan apa yang penting, bukan soalan "panas" tentang 1MDB yang menjadi punca beliau digugurkan.

    Perdana Menteri melihat, beliau perlu mengutamakan parti dan pengukuhan parti dari dalam itu penting daripada semangat kenegerian. Andai beliau tidak menyukai Johor, sudah tentu nama-nama Datuk Seri Hishamuddin, Datuk Ahmad Maslan, Datuk Seri Azalina Othman dan beberapa nama lagi pastinya digugurkan dari kancah politik tanah air.

    Faktor utama yang dilihat Perdana Menteri adalah pengukuhan dan kemampanan parti dalam menempuh serangan yang tidak pernah padam samada dari dalam mahupun luar parti. Jadi, tidak perlulah melatah dan berkecil hati. Tiada istilah kebencian mahupun pemboikotan negeri berlaku dalam kerajaan hari ini. Hanya penambahbaikan sahaja dan hasilnya akan kita nikmati nanti.

    JSJM
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: KENAPA UMNO JOHOR PERLU BERKECIL HATI APABILA MUHYIDDIN YASIN DIGUGURKAN? Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top