My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 19 August 2015

    DUNIA BAKAL MENGALAMI KEMELESETAN EKONOMI TAHUN HADAPAN?

    Isu penurunan matawang Ringgit Malaysia berbanding Dollar Amerika masih terus diperkatakan oleh ramai pihak sehingga ada yang melebelkan Malaysia sudang menghampiri kemuflisan ekonomi tanpa merujuk fakta sahih tentang permasalahan ekonomi dunia.

    Setakat tengah hari tadi, Ringgit diniagakan agak mengukuh berbanding semalam dengan RM 4.076 berbanding USD $ 1 Dollar. Semalam Ringgit diniagakan RM 4.115 berbanding USD $ 1 Dollar. Walau bagamanapun, menurut pemerhati ekonomi, pengukuhan sedikit Ringgit ini diramalkan tidak bertahan lama disebalik beberapa sentimen pasaran yang mungkin akan menjejaskan Ringgit.

    Malah menurut beberapa pakar ekonomi, 2016 merupakan tahun yang amat mencabar bagi seluruh dunia memandangkan ramai pakar ekonomi dunia meramalkan ekonomi dunia akan mengalami kemelesetan, perkara yang sama di alami dunia setiap 10 tahun bagi pengamal ekonomi kapitalis.

    Tanda awal mengenai kemelesetan ini adalah penurunan nilai matawang antarabangsa berbanding Dollar Amerika yang kian mengukuh setiap hari. Disamping itu harga komoditi dunia seperti minyak terus mencatatkan penurunan dengan hari ini minyak diniagakan pada USD $42 Dollar setong.

    Mungkin ini boleh dianggap sebagai berita gembira bagi pengguna minyak di negara ini tetapi kesannya jelas mengganggu nilai matawang bagi kira-kira 154 buah matawang di seluruh dunia.

    Menurut pakar ekonomi, mereka menjangkan faktor kemelesetan ekonomi ini bakal mengganggu beberapa kerajaan yang ada didunia ini berikutan ada negara yang nilai aset negara mereka jelas tidak kukuh. Ini memungkinkan negara berkenaan terpaksa membuat pinjaman kewangan pada skala besar bagi memulihkan ekonomi mereka.

    Walau bagaimanapun, Malaysia dilihat sebagai salah sebuah negara yang mengalami kesan kemelesetan ekonomi pada tahap minima. Ini kerana, negara mempunyai ni nilai aset yang kukuh walaupun terpaksa berhadapan dengan kemelesetan.

    Ramai pakar menganggap Malaysia sebagai sebuah negara model bagi pengurusan ekonomi yang bijak dan ini dilihat sebagai satu peluang bagi pelabur untuk terus melabur kedalam negara.

    Jadi, walaupun amaran kemelesetan ekonomi telah dikeluarkan oleh mereka yang benar-benar pakar dalam bidang ekonomi, namun ianya tidak seteruk impak yang dialami negara pada tahun 1997 / 1998. Kali terakhir negara mengalami kemelesetan ekonomi adalah pada tahun 2007 / 2008 dan Malaysia berjaya keluar dari kemelesetan  ini tanpa perlu membuat sebarang pinjaman kepada Bank Dunia.

    JSJM
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: DUNIA BAKAL MENGALAMI KEMELESETAN EKONOMI TAHUN HADAPAN? Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top