My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 26 August 2015

    BERSIH MENGGUNAKAN PUSAT IBADAT ANDAI KEJADIAN TIDAK DIINGINI BERLAKU?

    Pelbagai usaha dan cara dilakukan oleh pihak penganjur BERSIH untuk menjadikan acara haram ini sentiasa terjaga dan dilindungi. Mereka cukup sedar bahawa himpunan yang dilangsungkan pada 29 dan 30 Ogos ini sebanarnya adalah himpunan haram yang langsung tidak mendapat kebenaran dari pihak berkuasa.

    Pelbagai cadangan dan tempat telah diusulkan kepada pihak penganjur tetapi disambut dengan dingin dan langsung tidak menujukkan minat bagi mereka. Ini sekaligus memungkinkan sebarang tindakan tegas daripada pihak berkuasa bagi membendung himpunan ini dari terus merebak.

    Dalam hal ini, Timbalan Pengerusi BERSIH 2.0, Sirajun Hoda kelmarin mengakui semua gereja-gereja yang berada di seluruh Kuala Lumpur akan memberi perlindungan kepada para peserta demo BERSIH andai pihak berkuasa menggunakan kekerasan terhadap mereka.

    Di samping itu, terdapat ura-ura mengatakan mereka akan menjadikan Masjid Negara dan beberapa masjid disekitar tempat perhimpunan sebagai tempat perlindungan. Berita ini jelas menimbulkan kemarahan dan kegusaran bagi kebanyakan rakyat Malaysia kerana kesucian Masjid dicemari dengan tindakan bodoh para peserta demo.

    Ini belum lagi dengan menjadikan gereja sebagai pusat perlindungan dan ini boleh menimbulkan persepsi yang mengatakan pihak gereja menggalakkan perhimpunan dengan menyediakan pusat perlindungan andai mereka "diserang"

    Dalam hal ini, tidak kira agama apa sekalipun, pasti mengutuk sekeras-kerasnya perhimpunan jalanan dengan tujuan meruntuhkan kerajaan yang ada. Tambahan pula, semua agama didalam dunia ini mengutuk tundakan kekerasan dan menyusahkan orang lain dengan tindakan biadab masing-masing.

    Malah semua agama di dunia ini amat mementingkan kesucian pusat ibadat masing-masing dari dicemari dengan tindakan menjadikan pusat agama sebagai perisai terhadap kesalahan masing-masing. Jika difikirkan secara logik, andai semua agama ada tercatat menentang apa yang mereka sedang cuba lakukan pada 29 dan 30 Ogos ini, agama apakah yang mereka anuti kini sehingga bertindak mengatasi hukum hakam agama yang mereka anuti?

    JSJM
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: BERSIH MENGGUNAKAN PUSAT IBADAT ANDAI KEJADIAN TIDAK DIINGINI BERLAKU? Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top