My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 5 April 2018

    Malaysia Raih Emas Pertama Di Bumi Aussie



    Atlet angkat berat, Azroy Hazal Wafie Izhar Ahmad menyumbang pingat pertama dan emas untuk Malaysia di temasya Sukan Komanwel 2018 di Gold Coast, Australia, sebentar tadi. 

    Atlet berasal dari Pahang berusia 24 tahun itu meraih pingat emas selepas aksi mendebarkan di Carrara Sports and Leisure Centre dalam acara angkat berat lelaki final snatch kategori 56kg.

    Azroy Hazal Wafie yang pertama kali beraksi di Sukan Komanwel membuat angkatan seberat 117kg dalam acara snatch sekali gus memecahkan rekod 116kg berusia lapan tahun, milik Amirul Hamizan Ibrahim yang dilakukan pada edisi 2010 di New Delhi, India.

    Bagi kategori clean & jerk, Azroy Hazal Wafie membuat angkatan seberat 144kg, seterusnya mengumpul angkatan keseluruhan 261kg untuk melayakkannya meraih emas. Angkatan 261kg itu sekali gus memecahkan rekod kejohanan 260kg yang dilakukan oleh jurulatihnya Amirul Hamizan Ibrahim pada 2002 di Manchester, England.

    Pingat diraih perak diraih oleh atlet India, Gururaja dengan angkatan 249kg manakala pingat gangsa pula menjadi milik Chaturanga Lakmal dari Sri Lanka dengan angkatan 248kg.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Malaysia Raih Emas Pertama Di Bumi Aussie Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top