My Blog List

Translate

  • PANAS

    Friday 27 April 2018

    DAP Dan PKR Wajib Kekal Sebagai Pembangkang Selamanya



    Gema gendang Pilihan Raya Umum ke 14 semakin kuat dipalu di seluruh ceruk rantau di negara ini. Masing-masing sedang mencongak hala tuju negara dan parti mana yang akan dipilih sebagai kerajaan pada malam 9 Mei ini nanti. Pastinya, di kalangan penyokong, mereka berasa yakin yang parti mereka akan membentuk kerajaan namun, semuanya terletak ditangan 14.3 juta orang pengundi.

    Apa yang menarik untuk di perkatakan adalah, terdapat tiga buah blok utama yang akan bertanding pada Pilihan Raya Umum ke 14 kali ini. Blok pertama sudah tentu dari Barisan Nasional yang akan bertanding di semua 222 buah kerusi Parlimen. Sudah tentu, PPRU 14 ini akan dijadikan medan untuk meneruskan kesinambungan pemerintahan kerajaan BN sejak lebih 60 tahun yang lalu.

    Di blok kedua pula adalah Pakatan Harapan, sebuah pakatan pembangkang yang hanya dijenamakan semula setelah kegagalan Pakatan Rakyat mengekalkan persefahaman antara PKR, DAP dan PAS. Kali ini mereka datang bersama-sama para pengikut dan pemimpin yang kecewa dengan parti induk masing-masing iaitu PAN yang kecewa dengan PAS dan PPBM yang kecewa dengan UMNO.

    Bagi blok ketiga pula, PAS akan mengetuai Ikatan dan Parti Sosialis Malaysia (PSM) bagi membentuk gagasan Sejahtera. Sehingga hari ini, PAS sudah mengesahkan akan bertanding di 160 buah kerusi Parlimen yang mana bakinya mungkin akan diisi oleh dua buah parti kecil ini.

    Dari ketiga-tiga blok ini, apa yang perlu diperhatikan adalah blok kedua yang mana blok ini diketuai oleh Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail sambil dibantu oleh Tun Dr Mahathir Mohamad. Hari ini, mereka hanya menggunakan satu logo sahaja iaitu logo PKR yang mana logo DAP, PAN dan PPBM langsung tidak digunakan.

    Mudah difahami akan helah ini kerana di dalam Pakatan Harapan, sejak terbentuknya apa jua jenis pakatan pembangkang sekalipun, DAP mempunyai kuasa penuh terhadap pakatan pembangkang ini. Bagi PKR pula, peranan mereka tdak lebih dari mengikut apa jua yang diputuskan DAP sehinggakan keadaan parti sendiri berkecamuk dan tidak terurus.

    Seperti kata pepatah, tidur setilam, sebantal namun, mimpi lain-lain, inilah yang boleh di gambarkan betapa rapuhnya Pakatan Harapan ini. Mereka boleh sahaja melaungkan istilah Selamatkan Malaysia untuk menampakkan mereka bersatu, namun hakikatnya, DAP, PKR dan PPBM yang bakal dibubarkan tidak lama lagi ini, mempunyai agenda mereka yang tersendiri.

    DAP lebih berminat untuk meneruskan agenda 1969 mereka yang mana keinginan mereka adalah untuk membentuk Malaysia Malaysian yang berteraskan sebuah negara Republik, acuan dari Singapura sepenuhnya. Bagi PKR pula, mereka lebih kepada mahu mengangkat Ketua Umum mereka, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.

    Bagi PPBM pula, selaku Pengerusi parti berkenaan, agenda peribadi serta dendam kesumat jelas mewarnai parti ini. Mereka lebih berminat untuk menumbangkan UMNO dan BN serta memastikan segala agenda peribadi Mahathir tercapai dengan meletakkannya sebagai calon Perdana Menteri dari Pakatan Harapan.

    Melihat kepada semua ini, timbul pelbagai persoalan yang mereka sendiri gagal untuk menjawabnya. Di manakah agenda untuk pembangunan negara dalam prinsip parti mereka? Di manakah agenda rakyat yang akan mereka perjuangkan? Di manakah letaknya agenda memperkasakan Islam dan bumiputera dalam visi mereka? Paling utama, adakah kepentingan peribadi jauh lebih utama dari kepentingan negara?

    Perlu diingatkan bahawa, mengikut amalan demokrasi negara, kita hanya akan memilih wakil rakyat dan sesebuah kerajaan dalam tempoh lima tahun. Mahukah kita berketuakan kelompok pemimpin yang cukup rakus untuk diri sendiri ini selama lima tahun? Mahukah kita tenggelam dalam arus fitnah yang mereka bawa dan tertipu untuk tempoh lima tahun yang akan datang?

    Untuk ini, sememangnya cukup wajar untuk menyatakan bahawa DAP dan PKR wajib kekal sebagai pembangkang di Malaysia bersama-sama Mahathir dan barisan kuncu-kuncunya. Tidak ada apa yang mampu kita sandarkan kepada mereka jika melihat kepada agenda utama mereka menyertai PRU ke 14 kali ini. Semuanya berkisar kepada hal peribadi dan bukannya untuk agama, bangsa dan negara. 
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: DAP Dan PKR Wajib Kekal Sebagai Pembangkang Selamanya Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top