My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 30 April 2018

    Latih 50,000 Peserta Di Bawah eRezeki



    Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC) menyasarkan untuk melatih sekurang-kurangnya 50,000 lagi peserta di bawah program eRezeki sepanjang tahun ini. 

    Pengurus Kanan, Ekosistem Perkongsian Ekonomi MDEC, Mohd. Redzuan Affandi berkata, sehingga kini, seramai 150,000 peserta telah dilatih sejak 2015 dengan jumlah permohonan keseluruhan yang diterima adalah sebanyak 309,000. “Peserta yang terpilih ini perlu menghadiri sesi penilaian profil bagi melihat bidang tugasan yang bersesuaian dengan kebolehan masing-masing. 

    “Mereka ini seterusnya akan menjalani sesi latihan yang berbeza mengikut kecenderungan tugasan yang akan dilaksanakan dengan kerjasama rakan-rakan strategik kami yang mengambil bahagian,” katanya dalam satu temu bual di sini baru-baru ini.

    eRezeki merupakan sebuah program penyumberan ramai (crowdsourcing) di bawah inisiatif #YOUCANDUIT yang disasarkan untuk membantu golongan B40 memperoleh lebih banyak peluang menjana sumber pendapatan menerusi platform digital.

    Ia boleh dilaksanakan dalam tiga kaedah iaitu tugasan digital mikro, tugasan yang diupayakan oleh teknologi digital dan tugasan kerja digital yang memerlukan skil berbeza daripada para peserta. Menurut Mohd. Redzuan, inisiatif tersebut dijalankan dengan kerjasama rakan strategik yang terdiri daripada pelbagai platform digital yang bertindak menawarkan tugasan kepada para peserta.

    “Setakat ini, terdapat lebih 70 rakan strategik bagi program ini yang terdiri daripada platform digital daripada pelbagai bidang, dari dalam dan luar negara. Kami menyasarkan bilangan itu akan mencecah kepada 100 sehingga hujung tahun ini,” ujarnya.

    Antara rakan strategik program eRezeki ialah GoGet, Maideasy, MatDespatch dan Riding Pink. Antara tugasan yang boleh dilakukan oleh peserta eRezeki ialah menerima tugasan membeli barangan dapur dan membuat penghantaran ke rumah, membuat tugasan penterjemahan apa-apa dokumen atau kerja dan menjadi pembeli misteri bagi sesebuah organisasi.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Latih 50,000 Peserta Di Bawah eRezeki Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top