My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 30 April 2018

    Tidak Semudah Itu DAP...



    Bukan satu rahsia lagi bahawa DAP telah menanam tekad untuk menguburkan MCA pada Pilihan Raya Umum ke 14 kali ini. Hal ini sudah kerap kali dilaungkan oleh kesemua pemimpin DAP yang beranggapan, PRU ke 14 kali ini adalah peluang terbaik DAP untuk menjadikan parti berkenaan sebagai satu-satunya parti yang mewakili kaum Cina, bukannya MCA mahupun Gerakan.

    Dalam hal ini, nampaknya DAP cuba untuk menyembunyikan pelbagai perkara. Mungkin, tanpa DAP sedar, peralihan angin kaum Cina di kebanyakan kerusi Parlimen yang ditandingi oleh MCA, menampakkan kehadiran ramai pengundi di sesebuah kawasan. Hal ini cukup ketara jika mahu dibandingkan dengan kehadiran pengundi pada setiap kempen yang dilakukan oleh DAP.

    Malah, gerak kempen yang dilakukan oleh MCA dilakukan atas semangat kerjasama yang wujud di dalam Barisan Nasional, sesuatu yang amat sukar sekali disaksikan di dalam kem Pakatan Harapan. Boleh dikatakan, dalam setiap kempen MCA, kehadiran pengundi adalah dari semua kaum samada Melayu, Cina mahupun India.

    Paling utama, kekuatan MCA juga dikongsi bersama oleh semua parti komponen yang ada di dalam Barisan Nasional. Adakah DAP cuba menidakkan kekuatan seperti ini yang wujud di dalam MCA dan Barisan Nasional?

    Malah, perjuangan parti juga jelas menampakkan perbezaannya. Benar, MCA adalah sebuah parti berteraskan kaum Cina namun, di dalam MCA juga wujud sikap toleransi kaum yang tinggi. Tidak seperti DAP yang lebih kepada mahu mewujudkan sebuah negara yang mengikut acuan merka semata-mata.

    Inilah perkara yang harus ditelan oleh DAP. Bukan mudah untuk DAP menguburkan MCA dalam PRU ke 14 kali ini. Teras perjuangan MCA yang diterima baik oleh semua kaum jelas menunjukkan bahawa terdapat perbezaan yang amat ketara antara kedua-dua buah parti ini.

    Mungkin tidak keterlaluan untuk menyatakan bahawa, PRU ke 14 kali ini adalah PRU yang menyaksikan penolakan pengundi terhadap DAP yang cukup terkenal dengan sikap ultra kiasu mereka.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Tidak Semudah Itu DAP... Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top