My Blog List

Translate

  • PANAS

    Thursday 12 March 2015

    PERSETERUAN SEMAKIN MENINGKAT

    Perselisihan faham antara Jakarta dan Canberra kini sudah memasuki episod baru. Menteri Keselamatan Indonesia, Tedjo Edhy Purdijatno dilaporkan berkata, Indonesia mungkin akam melepaskan "tsunami manusia" ke Australia jika mereka berterusan mengungkit pemberian Australia kepada Indonesia ketika Tsunami di Acheh pada tahun 2004.

    Perselisihan ini bermula apabila Presiden Indonesia, Joko Widodo jelas bertegas tidak akan mengampunkan jenayah penyeludupan dadah yang dilakukan oleh Myuran Sukumaran dan Andrew Chan bersama-sama 7 yang lain. Mereka dikenali sebagai Bali 9. Sebelum ini Indonesia telah menjalankan hukuman tembak juga kepada jenayah penyalah gunaan dadah dan penyeludupan keatas 6 orang pesalah dari Brazil, Filifina dan beberapa negara yang lain sehingga mengundang Brazil memanggil pulang dutanya dari Indonesia.

    Untuk rujukan, Jakarta banyak berusaha menghalang pendatang haram yang bertujuan mencari suaka politik di Australia. Tindakan ini adalah hasil daripada persefahaman Jakarta-Canberra dalam menyekat sebarang usaha suaka politik yang akan melalui perairan Indonesia. Jadi tidak hairanlah apabila Indonesia mungkin akan bertindak demikian di sebalik usaha Tony Abbott memujuk Jokowi dan usaha mereka menghalang kemasukan pencari suaka.

    Terdahulu dalam tindakan mendesak Indonesia melepaskan warga mereka, Tony Abbott mengungkit sumbangan Australia sebanyak AS$1 Billion untuk membantu mangsa Tsunami Acheh pada 2004 sehingga mengundang reaksi keras Jakarta dan kemarahan rakyat Indonesia amnya

    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: PERSETERUAN SEMAKIN MENINGKAT Rating: 5 Reviewed By: Samurai Biru
    Scroll to Top