My Blog List

Translate

  • PANAS

    Wednesday 24 May 2017

    Malaysia Mungkin Bakal Ada Perdana Menteri Yang Bertugas Bergilir-Gilir



    Seperti yang dijangkakan, Pakatan Harapan hari ini memang cukup sibuk. Mereka bukan lagi menyibukkan diri tentang urusan rakyat, sebaliknya mereka sibuk memilih siapa yang bakal menjadi Perdana Menteri disamping sibuk menyelesaikan masalah dalam parti masing-masing.

    Di pihak PKR, tiada nama lain yang difikirkan layak untuk dijadikan Perdana Menteri selain daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim. Nampaknya, PKR benar-benar mahu mencipta sejarah apabila mahu meletakkan bekas banduan sebagai Perdana Menteri, Mungkin mereka mengambil inspirasi daripada perjuangan Nelson Mandela satu ketika dahulu.

    Pada masa yang sama juga, PKR juga dilihat agak sibuk menguruskan pemberontakan dalaman yang kini sedang mula digerakkan oleh dua orang musuh utama, Rafizi Ramli dan Zuraida Kamaruddin. Justeru, pada hemat pemikiran pemimpin PKR, nama Anwar dijadikan momok untuk
    menakutkan ahli PKR dan seterusnya melenyapkan sebarang pemberontakan dalaman.

    Di pihak DAP pula, mereka seperti biasa, hanya berpeluk tubuh sambil memakan pop corn untuk melihat bagaimana parti-parti Melayu yang ada di bawah tapak kakinya merebut jawatan Perdana Menteri. Bagi merkea cukup dengan jawatan Timbalan Perdana Menteri kerana menerusi jawatan itu, mereka boleh mengarah sesuka hati dengan adanya Perdana Menteri boneka.

    Bagi PPBM pula, selain daripada berhadapan dengan pemberontakan dan krisis kepercayaan, parti yang semakin "mereput" ini tidak kurang menjulang egonya sendiri. Tun Dr Mahathir dan Tan Sri Muhyiddin dilihat enggan memperakui Anwar sebagai Perdana Menteri apabila enggan mengangkat playcard tertera ayat Anwar PM ke 7.

    Sebaliknya, bagi Mahathir, hanya anaknya, Datuk Seri Mukhriz sahaja yang paling layak diangkat sebagai Perdana Menteri. Mahathir sudah tidak memperdulikan sentimen di kalangan rakan pakatan yang lain asalkan kemahuannya dituruti. Mungkin Mahathir tidak sedar bahawa PPBM kini hanya tunggu masa untuk rebah dengan pelbagai konflik yang melanda parti berkenaan sejak akhir-akhir ini.

    Pada masa yang sama, PAN pula ada calon mereka yang terseendiri. Dalam perkembangan terbaru, PAN menamakan Presidennya, Mohamad Sabu atau nama glamernya Mat Sabu untuk jawatan Perdana Menteri ketujuh. Parti ini antara parti yang paling stabil di dalam Pakatan Harapan. Justeru,tidak hairanlah, parti hamba tegar DAP ini boleh menamakan Mat Sabu sebagai calon mereka.

    Melihat kepada kesemua senario ini, nampaknya, andai Pakatan Harapan berjaya menubuhkan kerajaan selepas Pilihan Raya Umum ke 14 kelak, krisis siapa yang layak untuk menjadi Perdana Menteri akan kekal berlaku. Sekali lagi Istana akan terheret sama memilih siapa yang layak untuk menjadi Perdana Menteri seperti mana yang berlaku di Selangor pada tahun 2014.

    Mungkin juga, buat pertama kalinya dalam sejarah negara dan politik dunia, Malaysia bakal mempunyai 4 orang Perdana Menteri yang akan bertugas bergilir-gilir setiap tahun untuk penggal berkenaan. Mungkin itu pilihan terakhir untuk berlaku adil kepada DAP, PKR, PAN dan PPBM. Mana tahu, mungkin idea gila ini menjadi pilihan Wan Azizah, Mahathir, Mat Sabu dan Lim Kit Siang?
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Malaysia Mungkin Bakal Ada Perdana Menteri Yang Bertugas Bergilir-Gilir Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top