My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 30 May 2017

    Limpahan Positif



    Persatuan Pembekal Proton (PVA) melihat penyertaan Zhejiang Geely Holding Group Co (Geely Holding) sebagai rakan strategik asing (FSP) PROTON Holdings Bhd mampu memberi kesan positif kepada sekitar 250 vendor syarikat vendor Proton pada jangka masa pendek dan sederhana.

    Ia berikutan sebelum ini vendor Proton berdepan dengan tunggakan pembayaran sehingga lima bulan yang memberi kesan negatif kepada pusingan aliran tunai syarikat vendor Proton dan penyertaan Geely Holdings dijangka dapat melunaskan tunggakan berkenaan memandangkan terdapat suntikan pelaburan baru di dalam syarikat.

    Ahli Jawatankuasa PVA, Datuk Noor Azmi Jaafar berkata, untuk jangka masa panjang, pihaknya masih tidak dapat membuat sebarang andaian mengenai kesan Geely Holding sebagai FSP Proton, tetapi melihat kepada rekod lampau syarikat itu terus memperkasakan vendor syarikat kenderaan yang pernah disertainya iaitu Volvo.

    Beliau berkata, PVA juga tidak khuatir dengan penyertaan Geely Holding kerana setiap vendor Proton mempunyai kualiti yang tinggi menyediakan barangan yang diperlukan syarikat nasional itu dan mempunyai standard diperakui serta mampu menyediakan harga kompetitif.

    “Penyertaan Geely Holding sememangnya sesuatu yang baik kerana daripada rekod lampaunya mengendalikan Volvo yang suatu ketika dulu hampir ditutup, tetapi ia kembali gah di pasaran antarabangsa dan saya kira perkara itu bakal berlaku kepada Proton.

    “Dalam masa sama, perkara ini memberi kesan positif kepada syarikat vendor Proton yang mampu meningkatkan perniagaan mereka kerana bakal terdapat peningkatan kuantiti kenderaan Proton untuk di pasarkan di pasaran luar,” katanya, di sini, semalam.

    Noor Azmi yang juga bekas Presiden PVA berkata, Proton sebelum ini berdepan dengan cabaran menyediakan kuantiti yang diperlukan syarikat vendor bagi mengurangkan kos jualan kepada syarikat berkenaan. Katanya, kuantiti memainkan peranan penting bagi membolehkan syarikat vendor mengurangkan harga jualan kepada Proton.

    “Dengan penyertaan Geely Holding, saya jangka kuantiti bekalan yang diperlukan Proton akan terus bertambah kerana mereka mempunyai pasaran asing luas yang mana perkara ini menjadikan harga jualan lebih kompetitif,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Limpahan Positif Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top