My Blog List

Translate

  • PANAS

    Monday 29 May 2017

    Korea Utara Perluas Sistem Senjata Antipesawat



    Pemimpin Korea Utara, Kim Jong-un telah mengawasi ujian sistem senjata antipesawat baharu selain mengarahkan pengeluaran besar-besaran dan pe­nempatan di seluruh negara, lapor agensi berita tempatan semalam. 

    Agensi berita Korea Utara, KCNA bagaimanapun tidak memberikan maklumat mengenai senjata baharu tersebut atau masa ujian tetapi menyatakan ia diadakan oleh Akademi Sains Pertahanan Kebangsaan, sebuah agensi yang dipercayai membangunkan peluru berpandu dan senjata nuklear. 

    Pyongyang giat membangunkan pelbagai jenis sistem senjata sejak awal tahun lalu pada kadar yang belum pernah terjadi sebelum ini termasuk peluru berpandu jarak jauh yang mampu menyerang Amerika Syarikat (AS) dan melakukan ujian peluru berpandu beberapa minggu kebelakangan ini.

    Ia menolak sekatan sehala oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan negara-negara lain terhadap program senjatanya sebagai satu pelanggaran hak mempertahankan diri selain menyatakan program tersebut perlu untuk mengatasi pencerobohan AS.

    Kali terakhir Korea Utara melakukan ujian peluru berpandu adalah pada minggu lepas. Washington dalam satu kenyataan menafikan sebarang niat untuk menyerang Pyongyang.

    “Jong-un melihat ujian sistem senjata berpandu antipesawat baharu yang dianjurkan oleh Akademi Pertahanan Sains Kebangsaan. Sistem senjata yang keupayaan operasi telah disahkan, perlu dibina secara besar-besaran untuk ditempatkan ke seluruh negara,” lapor KCNA.

    KCNA melaporkan Jong-un diiringi oleh pegawai tentera dan menyenaraikan tiga nama yang dipercayai pegawai-pegawai tertinggi negara dalam program senjata tersebut. Mereka terdiri daripada bekas Jeneral Tentera Udara, Ri Pyong Chol; veteran saintis roket, Kim Jong Sik dan Ketua Akademi Sains Pertahanan Kebangsaan, Jang Chang Ha.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Korea Utara Perluas Sistem Senjata Antipesawat Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top