My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 30 May 2017

    Thailand Kini Jauh Lebih Hebat Berbanding Malaysia




    THAILAND kini sedang mengorak langkah untuk bergelar antara pasukan badminton gergasi di rantau ini. Negara yang boleh dianggap masih ‘mentah’ dalam sukan badminton itu kini sudah mengatasi pencapaian Malaysia di pentas antarabangsa. 

    Buktinya, skuad yang mendapat sentuhan bekas jurulatih Malaysia, Rexy Mainaky itu telah melakar sejarah tersendiri pada kejohanan Badminton Piala Sudirman 2017 yang berakhir di Gold Coast, Australia kelmarin.

    Walaupun tewas 1-3 kepada Korea Selatan pada peringkat separuh akhir, tetapi kejayaan mara ke peringkat tersebut membuktikan bahawa badminton Thailand kini sedang dalam proses untuk menawan dunia.

    Malaysia pula terus mengalami kekecewaan selepas disingkirkan Jepun pada peringkat suku akhir. Bukan setakat menerusi acara berpasukan, malah beberapa pemain individu Thailand sudah mula digeruni di pentas antarabangsa.

    Antaranya adalah pemain perseorangan wanita, Ratchanok Intanon yang pernah bergelar juara dunia pada tahun 2013. Turut menjadi tumpuan kini adalah gandingan beregu campuran, Dechapol Puavaranukroh-Sapsiree Taerattanachai yang sudah menempa nama dalam beberapa kejohanan Siri Super musim ini.

    Malah, hampir semua pemain skuad badminton Thailand kini berada dalam kelompok 20 terbaik dunia. “Saya memang setuju bahawa pasukan badminton Thailand kini lebih baik berbanding Malaysia. Mungkin mereka dibarisi ramai pemain muda tetapi pemain-pemain Thailand sentiasa menampilkan aksi konsisten,” jelas bekas pemain negara Roslin Hashim semalam.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Thailand Kini Jauh Lebih Hebat Berbanding Malaysia Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top