Setiap satu jenama makanan di dunia, pastinya mempunyai
sejarahnya yang tersendiri. Begitu juga dengan McDonald’s. Hari ini, berapa
ramai yang tahu sejarah awal kemasukan McDonald’s di Malaysia, berapakah jumlah
outlet mereka, penglibatan warga tempatan dan sumbangan McDonald’s kepada
komuniti?
Menerusi artikel bersiri ini, penulis ingin mengajak para
pembaca menyelusuri sejarah awal McDonald’s Malaysia, penglibatan warga
tempatan dan juga sumbangan McDonald’s terhadap komuniti yang tidak pernah di
siarkan dimana-mana.
McDonald’s Malaysia sebenarnya telah memulakan operasi
mereka di Malaysia pada Mei 1982 dengan asalnya ialah Golden Arches
Restaurants Sdn Bhd (GAR). Tahun demi tahun, GAR semakin mendapat tempat dihati
pelanggannya sehinggalah GAR telah menukar namanya kepada McDonald’s, sempena
nama asal McDonald’s di pasaran antarabangsa.
Perkembangan pesat rangkaian makanan segera ini telah
memberikan peluang untuk lebih 400 pembekal-pembekal tempatan menjalinkan hubungan
perniagaan yang lebih erat. Malah, McDonald’s juga telah menyediakan lebih 12
ribu peluang pekerjaan di seluruh Malaysia dimana 95 peratus daripadanya adalah
dari anak tempatan sendiri.
Hari ini, McDonald’s mempunyai 270 buah restoran di seluruh negara
dimana McDonald’s menyasarkan untuk membuka kira-kira 230 buah restoran lagi
pada masa akan datang. Dengan menjadikan jumlah keseluruahnya mencecah 500 buah
restoran pada masa akan datang, ini akan mewujudkan kira-kira 11,500 peluang
pekerjaan untuk rakyat Malaysia.
Tidak ramai yang tahu bahawa, setiap tahun, lebih 1,000
pengurus McDonald’s menamatkan program kurikulum Pengurusan Restoran McDonald’s
yang melengkapkan mereka dengan kemahiran kepimpinan, komunikasi dan operasi
restoran.
Malah, pada 2014 sahaja, lebih daripada RM 100 juta telah
dilaburkan untuk membuka, mengubahsuai dan menaik taraf restoran-restoran
McDonald’s di seluruh Malaysia. Ini sekaligus mengesahkan bahawa McDonald’s Malaysia
tidak menyalurkan sebarang hasil jualan, keuntungan atau royalty mereka
terhadap sebarang konflik antarabangsa.
Para pemilik Francaisi ini juga melabur dalam jumlah amaun
yang cukup besar malah ada diantaranya mencecah jutaan ringgit. Paling utama,
mereka turut menanggung risiko perniagaan sendiri sebagai usahawan. Pemilik francaisi
ini mengusahakan restoran mereka di serata Malaysia seperti di Kelantan, Terengganu,
Kedah, Perlis dan juga Sabah.
Malah, McDonald’s juga menyasarkan untuk memfrancaiskan
sekitar 50 peratus daripada jumlah
keseluruhan restoran McDonald’s di Malaysia menjelang tahun 2020 bagi
menyediakan lebih banyak peluang perniagaan kepada anak-anak tempatan.
Disamping itu, McDonald’s juga tidak melupakan sumbangan
khidmat komuniti kepada mereka yang memerlukan. Melalui Persatuan Kebajikan
Ronald McDonald Malaysia ayau RMHC yang diiktiraf sebagai badan kebajikan
pilihan McDonald’s Malaysia, McDonald’s telah menyalurkan lebih RM 11 juta
untuk membantu sekitar 20,000 kanak-kanak kurang bernasib baik di seluruh
negara.
McDonald’s Malaysia juga telah menyumbangkan lebih RM 900
ribu kepada pelbagai rumah kebajikan tempatan menerusi kempen kutipan amal ‘Prosperity
Gives Back’ yang telah dilancarkan pada tahun 2011.
Untuk siri kedua, penulis akan menjawab pelbagai soalan yang
sering dimainkan oleh ramai piihak yang mengaitkan McDonald’s Malaysia dengan
agenda barat terutamanya konflik di Asia Barat.
0 comments:
Post a Comment