My Blog List

Translate

  • PANAS

    Tuesday 5 April 2016

    Skandal Akaun Rahsia Di Panama



    Satu kebocoran besar melibatkan 11.5 juta dokumen mendedahkan urusan rahsia luar pesisir melibatkan penasihat-penasihat Presiden Rusia, Vladimir Putin, pemimpin dunia dan selebriti termasuk bintang kelab bola sepak Barcelona, Lionel Messi. 

    Siasatan oleh lebih 100 kumpulan media itu membongkar aset tersembunyi dalam akaun luar pesisir seramai 140 tokoh politik. Siasatan itu juga antara terbesar seumpamanya dalam sejarah.

    Kesemua rekod tersebut diperoleh daripada sumber yang tidak dikenali oleh akhbar harian Jerman, Sueddeutsche Zeitung dan dikongsi media di seluruh dunia me­lalui Konsortium Wartawan Penyiasatan Antarabangsa (ICIJ).

    Dokumen-dokumen daripada sekitar 214,000 akaun luar pesisir meliputi tempoh hampir 40 tahun itu datang dari Mossack Fonseca, sebuah firma guaman berpangkalan di Panama yang mempunyai rangkaian pejabat di lebih 35 negara.

    Siasatan mengenainya mendakwa, mereka yang rapat dengan Putin secara rahsia menyimpan seba­nyak AS$2 bilion (RM7.7 bilion) melalui bank dan syarikat palsu. Seramai 12 pemimpin dunia atau bekas pe­mimpin dinamakan dalam siasatan itu termasuk Perdana Menteri Pakistan, Nawaz Sharif; Pre­siden Ukraine, Petro Poroshenko dan pemerintah Arab Saudi.

    Selain itu, bintang filem Hong Kong, Jackie Chan dan beberapa selebriti sukan turut memiliki akaun rahsia tersebut. Menurut ICIJ, keluarga Presiden China, Xi Jinping juga mempunyai kaitan dengan akaun luar pesisir, begitu juga mendiang ayah Perdana Menteri Britain, David Cameron.

    “Saya fikir kebocoran ini akan menjadi tamparan terbesar kepada dunia luar pesisir ekoran dokumen ini begitu menyeluruh,” kata Pengarah ICIJ, Gerard Ryle.

    Salah seorang pengasas firma guaman tersebut, Ramon Fonseca membe­ritahu agensi berita AFP bahawa pendedahan dokumen itu satu jenayah, kejahatan besar dan serangan ke atas Panama. 
    “Sesetengah negara tidak suka kerana kami sangat kompetitif dalam menarik pelaburan syarikat di seluruh dunia,” katanya.
    • Blogger Comments
    • Facebook Comments

    0 comments:

    Post a Comment

    Item Reviewed: Skandal Akaun Rahsia Di Panama Rating: 5 Reviewed By: JMK
    Scroll to Top